tisdag 4 december 2012

Om jag hade pengar..

Om jag hade pengar skulle jag köpt en bit av skogen bakom huset. Jag skulle grävt ut kärret och gjort en stor damm, så stor att man kunde fiska i den. Jag hade byggt huset dubbelt så stort och satt in en central dammsugare. Jag hade köpt en fyrhjulsdriven bil med de bästa däck som finns på marknaden. Jag hade kört dit jag velat och inte brytt mig om att bensinen är dyr. Jag hade satt belysning på alla skogsvägar så man kunde gå en runda fastän det var mörkt. Jag hade handlat var och vad jag vill. Jag behöver vinna på lotto..

Men nu har jag inga pengar, huset är trångt, dammsugaren är köpt på kredit och skogen är ett sumphål och inte vår ändå. När mörkret fallit kan jag inte gå nånstans för det är för mörkt. Jag handlar en gång var 14:e dag, med en matlista för vad vi ska äta dessa 14 dagar. Det finns inget utrymme för utsvävningar. Alltså åker jag ingenstans, för då kostar det. Åker man till en affär handlar man för mer än man tänkt. Bensinen är dyr, däcken är dåliga och jag hälsar inte på nån.
Jag vill så mycket, men jag kan inte. Min föräldraledighet är snart slut och jag har inte alls gjort det jag velat. Jag ville vara social, skaffa nya kompisar, umgås mer med mina gamla. Jag är inte ignorant på nåt sätt, jag måste bara prioritera maten på bordet.

Så ligger det till. Men kaffe har jag alltid hemma om nån är sugen på en kopp.





5 kommentarer:

  1. <3 <3 <3 <3 <3 <3

    SvaraRadera
  2. En ny kompis har du fått iaf. :)

    SvaraRadera
  3. Jag vet hur det är, man har sina planer och all denna lediga tid och så plötsligt: shit! Vad hände? Jag börjar jobba om 5 veckor och har varit ledig ett år, och vad har jag egentligen gjort? Grubbla inte för mycket på det iaf, för du har ju egentligen gjort det du behövt allra bäst, nämligen tagit det lugnt och prioriterat dig själv och familjen, se det som en förmån. Snart börjar allvaret med dagis, jobb etc. Kram!

    SvaraRadera
  4. Det är ett sånt typiskt aber. Har man mycket tid så har man lite pengar och de flesta roliga gratisaktiviteter han man redan gått igenom. Är galet imponerad av din matplanering! Jag får knappt följa med till affären för jag kommer inte längre än till glass och grisöron och sen har jag idetorka =/

    SvaraRadera
  5. Jag hade oxå en massa planer på allt jag skulle (och ska;) göra nu på min föräldraledighet, men det blir inte alltid som man tänkt. Men det blir oftast bra ändå! Bensinen är dyr, annars hade jag varit ute å flängt mycket mer! Nästa gång bilen går mot Degeberga så ska jag ringa dig Emma<3

    SvaraRadera