onsdag 4 februari 2015

Glukosbelastning


Imorgon ska jag infinna mig hos barnmorskan kl 8:00 för Glukosbelastning. Jag får inte äta, och helst inte dricka nåt före. Men får jag inte mitt kaffe på morgonen tror jag inte ens bm vill träffa mig..
Man ska tydligen kolla så man inte riskerar få graviditetsdiabetes, förra gången var det inga problem, hur blir det denna gången? Jag har smugit mig på sockret igen när jag varit nästan helt fri från det i 1.5 år. På ett vis är det lite synd att man inte kunde hålla sig från det helt, hade varit kul att veta hur kroppen reagerat om jag hållt samma kost som innan.
Jag satte i mig en bunke lakrits i helgen, en halvtimme senare hade jag världens hjärtklappning. Så helt förgiftad är jag inte. Än.

Jag är inte alls orolig för det här med glukos grejen, förra gången tyckte jag tom att det smakade gott! Nåt jag är orolig för är däremot magen, eller avsaknaden av den. Ingen tror att jag ska ha bebis i april, "du är ju så liten". Och ja, förra kontrollen var det 2 cm mindre än med Rocky, och låg på understa strecket på kurvan. Och jag försöker ju mäta själv, vet att man inte ska.. Och då har det inte växt nåt! Så det oroar mig. Vi får se om det blir en massa extra ul denna gången oxå.


Jag har fått tummen ur och skickat in till försäkringskassan om graviditetspenning. 3.5 veckor senare än tänkt, så nu kan man ju bara hoppas på snabb handläggning, och att det går igenom. I så fall går jag hem från jobbet 28/2. Fram tills dess suger jag i mig all kunskap jag kan få. Det är så kul att jobba just nu, är lite grann i köket och idag gjorde jag ena rätten, helt själv! Gott blev det oxå!

5 kommentarer:

  1. Härligt att magen växt, jobbigt att oroa sig för saker! Håller tummarna att du snart får gå på ledighet, vi kanske kan ses snart?

    SvaraRadera
  2. Grattis till den kommande bebisen Emma 😄

    SvaraRadera
  3. Tack Linnea! Du är inräknad i mina planeringar, om jag får gå hemma, då ska vi ses! Eller ja, tycker vi ska ses ändå men du var liksom inplanerad :)
    Tack Linda.. H?

    SvaraRadera
  4. Oj kom de inte med. Ja Linda blair ☺

    SvaraRadera