lördag 17 november 2012

Könsroller

Det har inte varit så uppenbart som nu, det här med könsroller.
Jag vill köpa en docka till ett barn av manligt kön i julklapp, men se, det får jag inte. Nä det är tjejigt och köper jag det ändå kommer säkert föräldrarna bli sura på oss. När jag frågar varför är det just det, tjejigt. Du får inte helt enkelt.

När Rocky föddes fick vi pengar av farfar med orden, köp nåt ni behöver till honom. Pengen ligger kvar och jag tänkte köpa nåt större i julklapp till honom från farfar och då vill jag ju gärna att det ska va nåt han kan ha roligt med länge. Först tittade jag på ett sånt där verktygs bord från Bosch, men det var utan verktyg och det är ju inte så kul. Sen tänkte jag på en spis med tillbehör, men vet ni vad? Det är tjejigt.

Ja, då börjar jag ju reta mig. Ett barn brukar väl låtsas att dockan är en bebis, så pojkar ska inte ha några bebisar? Är det tjejigt att ta hand om sitt barn? Och laga mat, är det också kvinnans roll? Ska vi lära våra barn från så tidig ålder att kvinnor lagar mat, städar och tar hand om barnen, medan männen leker med lego, kör bil och brummar med motorsågen?

Jag är så jäkla trött på att pojkar ska ha det och flickor ska ha det. Pojkar ska INTE ha det osv. Det är jätte hemskt att Rocky har en rosa mössa, men hade det varit lika om en flicka haft en blå mössa? Tror inte det. Jag kommer fortsätta sätta på honom rosa grejer, och det är inte ett dugg fjolligt!

Nu är det 2012, dags att lägga tjejigt och killigt på hyllan va?


2 kommentarer:

  1. Helt rätt Emma. Du gör helt rätt. Heja, Heja. De flesta mammor sitter på sin kammare och gnäller över att männen inte hjälper till i hemmet.. sen uppfostrar vi våra barn enligt samma system.
    Nån gång måste detta brytas!!

    Bra, bra, bra!!

    SvaraRadera
  2. Jag håller helt med! Jag skulle ALDRIG bli sur för att nåm köpte nÅt "tjejigt" till mina pojkar. Och du, jag köpte en lensaksspis till nemo när han fyllde ett och den leker han fortfarande med! Skit i alla normer och köp det DU tror att Rocky skulle tycka var roligt. Och köp den där dockan i julklapp...

    SvaraRadera