fredag 17 april 2015

Äckligt


För typ 2-3 veckor sen hade jag varit iväg på nånting och när jag hoppade ur bilen hörde jag att nåt lät på baksidan. Jag trodde Morgan och Rocky var ute så jag gick till baksidan, men där var det tomt. Gick en runda mot dammen, för vi hade precis satt igång pumpen där så jag ville se hur det var med fiskarna. Så hörde jag nåt från skogen, ser nåt stort grått klättra över stengärdet. Undrar vad det är, och precis då lyfter den på andra sidan, en häger! Ajaj, våra fiskar. Så det blev biltema dan efter för att köpa sånt där blått nät och lägga över.

Dammen under uppbyggnad

Sen har det där nätet legat där, har varit liite orolig att fånga en häger däri, har varit liite mera orolig att fiskarna ska snurra in sig i det nu när dom börjat äta. Sen var jag därute idag, ser en padda nere i dammen, sen ser jag en annan, ovanpå en annan uppe på nätet, och en till och en till och en död, som faktiskt var lite svår att artbestämma med tanke på att det satt en annan padda ovanpå.. Och ägg. Massor av ägg i långa slemmiga stängar. Äckligt. Jag hatar paddor, men det betyder inte att jag vill att dom ska plågas ihjäl av att snurra in sig i blått nät. Så. Nu är nätet borta, jag har samlat slemmiga strängar med ägg och slängt tillbaka i dammen, för dom där ynglena som det blir är ju fantastisk mat till fiskarna. Hehe. Hoppas bara att hägern inte kommer tillbaka. Fast det gör ju inget om den bara äter paddor.


11 dagar kvar.

1 kommentar:

  1. Vi har källaren full av både grodor och paddor. Örk. Inte roliga att få under tofflorna.
    11 dagar, jag är snart klar. Försök knipa lite till bara..

    SvaraRadera