onsdag 1 september 2010

Doggystyle

I veckans nummer av härliga hund har Anders Hallgren lagt sig i debatten "mjuka" vs " hårda" metoder. Tydligen har där varit en del insändare till tidningen angående detta, då någon tycker att de råder ägare för "hårda" råd. Varpå nån annan svarar osv.

Nu tar Anders upp sin forskning han gjorde på 80-talet (?) om det påstådda tik-valp beteendet.
Förespråkarna till "hårda" metoder påstår att man ska ta sin hund i nackskinnet när man blir arg, -för det är ju så tiken gör.
Det jag skulle komma till är att enligt hans forskning gör inte tiken så. Trodde jag inte heller. Man skulle kanske kunna hitta den här forsknings grejen nånstans så dom som är villiga att läsa kan göra det. Skulle väl inte kunna göra nån skada. Annars skulle man väl kunna läsa artikeln i tidningen.. Klart läsvärd!

Igår följde jag med LottaS till hennes miljö/lydnad. Jag har aldrig varit i Norrland men antalet mygg vi träffade på i Limhamn skulle nog kunna vara som där. Min hund var sjukt duktig på båda kurserna men jag fick faktiskt sätta henne i bilen i slutet på andra kursen då hon var alldeles knutig och blodig av alla mygg. Vera brydde sig inte ett dugg om de andra hundarna och jobbade som en Gud och när jag inte jobbade satt hon och höll kontakten mest hela tiden. Konstigt att hon kommit så långt utan att jag varit elak mot henne. Som man nu ska vara "med såna hundar".

Kvällen slutade tråkigt med ett besök på akuten på djursjukhuset, då en av kursarnas hundar fått en allergisk reaktion av alla mygg. Sjuka jävlar.

Sist är det namnade kommentarer som gäller här. Tack.

4 kommentarer:

  1. Jag skriver ut mitt namn för jag står för vad jag tycker ;-) Ja du Emma... hur kan Vera kommit så långt med en sån snäll matte??? hihi... jo för hon har världens bästa matte!!! Nä, ingen tik har någonsin tagit en valp i nackskinnet här hos mig heller faktiskt. Valpar har otroligt grönt kort hos mina vuxna hundar och likaså hos mig. Då får man det lugnt och skönt i hemmet.

    SvaraRadera
  2. Anders Hallgren. Min husgud! Om alla lyssnade på honom skulle det inte finnas en enda hund som for illa i världen! Vera har tur som fick en så klok matte som du.

    SvaraRadera
  3. underbart! Denna artikel måste jag ju ha tag på. Mer bevis på vår sida kampen! Vi startar en revolution haha.
    Vera (och dina andra vovvar) har tur som har dig som matte.

    SvaraRadera
  4. Ja suck, knäpp på örat är ju också en bestraffning många kör med. drag i mungipan också. Sen tycker de att det är ok för så gör tiken? Jaha, sen när blev mänskligheten ett djur? Om vi ska vara ett högre väsen(säger inte att det är så) då skulle väl människorna begripa att hundägande inte går ut på att vara dum mot hunden. Man slutar aldrig att bli förvånad över vissa saker. Kram till dig :)

    SvaraRadera