lördag 13 augusti 2011

Meckare

Natten mellan söndag-måndag förra veckan drog ett åskväder förbi här. Det var inte så nära så jag la mig för att sova, Morgan tänkte vänta tills det blev reklam på tv:n innan han gick ner och drog ut sladdarna.
Sen smäller det till, högre än jag nånsin hört åskan förr, och strömmen gick. Jag blev skiträdd, flög ur sängen och gapade "Va fan va de!?" Kolla uttagen, säger Morgan och far nerför trappan. När jag kommer ner luktar det bränt och jag kan inte hitta nåt uttag som ser konstigt ut, förrän när strömmen kommer tillbaka. Då ser jag att locket till modem adaptern fattas och kretskortet i adaptern är alldeles bränt, lödtennet sitter i väggen och strömmen funkar väl lite sisådär.
Klockan var ett på natten och det fanns väl inte då mycket att göra mitt i spöregn och åska så vi tänkte kolla bättre imorgon.

Jodå modemet är helkass, knappen på framsidan hittar vi inte och vad som hände med strömsladden vet vi ju redan. Morgan ska kolla elskåpet och det var nog inte så spännande. Nu kan jag inte det här med el men han sa att två faser hade gått, jorden i elskåpet som är en blå sladd, är nu svart och bubblig. Jordsladden till pannan var helt av.
Vår granne fattades oxå två faser så eon har fått komma hit och dra en ledning från skåpet till hans hus.

Fattar ni hur nära det måste ha slagit ner?? Jag var bergis säker mitt i natten på att det slagit i taket på husen, så var det ju inte men, nära!!

Nu hade jag ju the iPhone i laddaren över natten. Batteriet varar en halv dag och den stänger av sig titt som tätt. Osis att jag inte får ta ny telefon på abonnemang förrän april. Så nu har jag beställt batteri och verktygskit, och ska nu bli iPhone meckare. Jahopp!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar