söndag 1 april 2012

Brr

Startade dagen redan kl 8 med Spårkurs för Troja. Vi tränar för fullt nu inför provet om ca en månad. Klarar vi provet är Troja en riktig eftersöks-hund. Tycker att det hade varit väldans roligt om det skulle gå då hon inte är nåt självklart val för uppgiften med tanke på hennes raser. Man brukar välja nån av de typiska jakthundarna för såna här saker och jag hade faktiskt inte en tanke att göra nåt sånt här med henne, vi halkade liksom in på ett bananskal och hon visade sig ha en fallenhet för det här med spår.
Vi har passat Dilba i helgen och jag tänkte att hon kunde oxå få följa med och prova spåra. Jag vet att de tidigare ägarna har spårat lite med henne men jag fick henne innan hon fyllde ett, nu är hon nästan 10år och jag har inte sysslat med såna aktiviteter innan. Ett litet spår på ca 150 meter lades och iväg med hunden. Hon pinnade på bra MEN så kom där nåt i vägen som luktade mus eller sork och det var mer intressant ett tag. Peppar hunden och får igång henne igen, hon spårar men oj! En mullvads hög, måste gräva! Här har vi en hund som SKA göra sånt här instinktivt, det här är en jakthund. Klöven hittas tillslut och hon bär stolt ut den ur skogen.



Vidare mot korsholm för kurs på arken zoo, Dilba oxå. Det är en rolig kurs där se flesta är på nybörjar nivå, med en chihuahua som minsta hund och en engelsk mastiff som största. Det blåste storm i korsholm och det var svår peppade hundar med frusna hussar och mattar. Tänker vi på vårt kropps språk här? "Hunden vill inte", har du tittat på dig själv? Axlarna uppe i öronen, stel gång, kapuschongen över hela skallen och händerna i fickorna. Inget att ändra på, fryser man så gör man, men här borde det vara extra tydligt vad vårt kropps språk gör med hundträningen. Tänk på det nästa gång du tränar din hund, hur är jag?

Hemåt och fruktansvärt frusen, och trött. Jag är inte van vid att gå upp så tidigt på morgonen. Mamma hämtar Dilba som är så trött att hon sitter upp och sover. Jag hoppar i duschen för att äntligen få upp värmen och nog fan är dusch handtaget sönder så trycket är obefintligt.

Egentligen har det varit en bra dag men jag blev sur på duschen. Det och att Morgan sa till mig att jag luktar sur gammal mjölk. Han vet hur man charmar sin flicka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar