tisdag 28 augusti 2012

Det nya






Det här är det nya från den senaste veckan. Lillskit ska stå, och det ska han göra mot allt han kan. Det han inte begriper är att man kan inte bara släppa när man väl tagit sig upp. Jag är rätt så upptagen dessa dagar.

Denna unge är tyvärr helt orädd, allt som killar i magen är skoj. Igår kastade han sig ner från sängen, Morgan var beredd och fångade honom och typ låtsades att han föll fastän han höll i honom, Rocky skrattar, och han skrattar högt. Men det är inte alltid lika kul, som när ingen fångar honom. Sista veckan har han varit otroligt klantig och landat mitt på ansiktet. Tur att han fått framtänder så nåt fångar upp honom. Helt ärligt är jag rätt orolig, han har slagit sig så pass illa att det blött från framtänderna 3 gånger på sista tiden. Dom kanske trillar ut igen?

Förra veckan var vi på BVC för kontroll. Han växte som han skulle och låg fortfarande mitt på kurvan men jag fick bakläxa. Jag ger honom mat för sällan. Han ska ha tre huvudmål och två mellanmål, och jag får inte ihop det. Jag har försökt på flera vis sista veckan men när han fått sitt mellanmål dröjer det ju länge innan han vill ha mat igen. Allt blir bara förskjutit och jag får ändå inte i honom mat 5 gånger.
I normala fall äter han välling kl 10 när han gått upp. Gröt kl 14-15. Burkmat eller välling 19, och natt vällingen kl 23. Sen sover han hela natten.
Igår provade jag med välling kl 10, mellanmål kl 14 bestående av en safari mini som är typ en väldigt liten yoggi. Klockan 16 tyckte jag att det var dags för gröt men ungen tvärvägrade. Kl 18 var det ok. Sen fick han en burk efterrätt vid 20:30 och välling vid 23. Så okej, alla fem målen gick ner, men jag tycker det är alldeles för länge mellan huvudmålen om han får bestämma. Jag vet inte vad jag ska göra, jag tyckte det funkade så bra innan BVC skulle klödda till det för mig.

Hur har ni gjort, vad tycker ni är viktigast, att de äter 5 gånger eller att de äter ordentligt?

5 kommentarer:

  1. Mina pojkar äter typ: frukost (gröt, fil) 06.00, mellis (yoggi, macka, mannafrutti) ca 9.30, lunch runt 12-13, mellis (gröt, yoggi, kräm etc) ca 16-16.30 och till sist välling 18.30 då de ska sova. Alltså en middag bara, har bara kört dubbla lagade mål då J gick heltid på dagis. Men alla barn är olika, och så länge han växer som han ska och verkar mätt och nöjd ska du inte tvinga honom. De har sina rekommendationer men man måste lyssna på sitt sunda förnuft.

    SvaraRadera
  2. Vi kan väl säga såhär: när vi gick hem fr BB gjorde vi det med tillsägelsen att E skulle ha 35 ml mjölkersättning var 3e timme. Denna mängd skulle vi sedan öka dag för dag, samtidigt som han skulle komma igång med amningen! Det blev magplask, han var tvärmätt varje gång jag tyckte det var dags att amma. Så vi sänkte mängden ersättning och glesade ut gångerna mellan dem och tada, amningen började fungera. Och Elliot verkar inte ta ett dugg skada av det, tvärtom är han mycket nöjdare nu och har inte ont i magen, hickar eller kräks alls lika mycket nu. Vi ska till BVC i morgon så då får vi se vad de tycker om vårt tilltag.

    Förstår inte vad vitsen är med att de (läkarna) ska stylta upp en massa tider och mängder. Är övertygad om att Rocky äter när han är hungrig, och så mycket som han behöver för att bli mätt. :-)

    SvaraRadera
  3. Trams ge Lillskit när han är hungrig o vill äta! Han växer o ligger på kurvan förbövelen :) tvingar du honom kan det sluta med att han matvägrar o undra då vad BVC tycker..
    Nöjdare o gladar unge finns inte!
    Då får du väcka honom kl 6 isf o vem gör det när ungen gärna sover till 10?
    Kram bästa Emma o Rockysötnöt

    SvaraRadera
  4. Pfft! Följer han sin kurva och mår bra annars så dra till med en vit lögn. Att han äter 5 mål. Det vet ju inte dom.

    SvaraRadera
  5. Jag gissar att han har för lite vakna timmar per dygn för att behöva äta så mycket helt enkelt! Går jag upp klockan 6 och går och lägger mig vid 00-01 tiden på kvällen/natten så äter jag betydligt fler mål den dagen, än om jag går upp klockan 10 och går och lägger mig vid 22-23 tiden igen.

    Bättre att han får äta dom gångerna han vill och kan. Och att han då äter ordentligt, istället för att du ska tjata och truga om att maten ska ner MINST fem gånger om dagen. Risken finns att det slutar i total matvägran. Tror inte BVC hade varit särskilt glad över det heller utan då hade dom hittat en anna "bra lösning" som kanske inte fungerar för er del heller.

    Håll er till det som funkar. Så länge han håller sin kurva och är en pigg och glad pojke så hade jag fortsatt göra på mitt sätt och inte enligt BVC :)

    SvaraRadera