torsdag 16 augusti 2012

Only in gaddaröd

Jag har utvecklat nån sorts fobi mot paddor. Det kan bero på min mamma som tydligen har som hobby att skrämma slag på små barn med äckliga paddor. Det är inget jag minns men enligt ryktes vägen finns det bevis på att hon gör såhär, det kan ju vara så att jag förträngt den händelsen.
Om det inte är hennes fel kan det oxå vara så att vår källare är full av paddor, och vad man än lyfter på så ligger där en tjock, vårtig padda som skrämt mig flera gånger.
Jag tycker verkligen att de är sjukt jävla äckliga och jag kan inte ens ta dom på en skyffel och slänga ut dom. Nä jag går där med hjärtat i halsgropen och hoppas att jag inte behöver stöta på någon.

Grodor däremot, åh de är så gulliga! När jag var liten fångade jag massor av bebis grodor som jag sen pussade (för att det skulle bli en prins, inget annat). Sen hade vi en groda som bodde i toa stolen när vi bott här ett tag, den räddade jag och den fick flytta till kärret här bakom.
När jag flyttade alla brädor som låg vid husväggen när jag skulle måla grunden hittade jag fyra paddor, jag skrek lite för varje jag hittade, sen hittade jag en groda, och den fick jag hjälpa till skogen..

Så idag, jag skulle lägga Rocky i vagnen här på framsidan, och så såg jag nåt i gräset. Skrek till, för jag trodde det var en paddejäkel, men det var ju en smal padda.. Så jag fick titta lite närmare, och stackars lille vän, det var en stor och fin lövgroda som hade varit i vägen när Morgan klippte gräset igår. Olyckor kan hända men denna stackaren hade blivit av med sin överläpp och fått huvudet skalat så precis ögonen satt kvar. Jag lägger in en bild lite längre ner, bestäm själva om ni vill titta..

Nu skulle jag ju ha ihjäl den här. Hur gör man då? Den har ju krupit fram till trappan, precis som om den ville ha hjälp, men hur gör man detta smärtfritt?! Folk tyckte att jag skulle slå den med ett vedträ, tror inte det. Köra över den? Nja, inte när jag vet att jag kör över nåt. Sista var att jag skulle lägga den i frysen, och ja, det skulle jag klara. Men jag ringde ändå till Morgan som ändå var på väg hem och han kunde göra det.
Det är lustigt hur blödig man kan va om det är ett djur man gillar. Hade det varit en padda hade jag tagit den på en skyffel och kastat den så långt jag kunde ut i skogen utan att bry mig ett dugg. Jag hade nog svurit lite oxå och sagt att fanskapet fick skylla sig själv.

R.I.P fina lilla grodan ❤

















1 kommentar:

  1. Såg precis en sådan där minigroda, så himla söt! Visade Mille den men han är totalt ointresserad av sånt där. Kram goa Emma:D

    SvaraRadera