tisdag 18 september 2012

Nya kompisar.

Har jag berättat om mastiffen Harry? Han är en engelsk mastiff på 15 månader och 80 kg. Eftersom Harry är en stor hund hade vi på Hundskolan lite problem att hitta lekkompisar till honom. Han är världens snällaste men han är stor!

Nu skulle vi presentera Troja för Harry. Troja är ju en lite osäker hund, men hon är uppfostrande och säger till när man inte gör rätt som hund. Så vi släpper hundarna och Troja tycker att Harry är såå läskig. Troja gör något som jag inte sett hos henne förr, hon ger sig efter Harry, springer fram och står bogen i sidan på Harry och är verkligen hotfull. Ja, jag kan ju inte göra så mycket, jag förstår ju att hon gör detta för att hon är rädd för honom, men det är ett beteende jag inte sett förr.
Vi fortsätter träffas, men Troja är kopplad i början, sen får hon komma lös, men hon får inte bry sig om Harry. Jag vill nu bara träna Troja i att inte bry sig.

Denna kursomgången var Harry den enda äldre hunden i gruppen och det bestämdes att jag skulle ta hand om dem. Om jag ska hålla instruktioner måste jag ju ha en hund att visa med, och Troja blir valet. Så under 5 veckor har Troja gått bredvid mig, och visat övningar när jag bett henne. Hon har vistats nära Harry men inte skullat bry sig.
Förra veckan kom vändpunkten, Harry gick fram till Troja, drog hela ansiktet rakt i hennes och hon bara stod kvar, precis som inget hände. Nästa vecka när Harry kommer fram, gör hon en lekinvit. Och senare under dagen leker Troja med Harry.

Ja, ni undrar kanske vart jag vill komma med detta? Ingenstans. Jag vill bara berätta att om man ger hunden tid löser sig mycket. Och just detta är jag så jäkla glad för, min älskade osäkra hund, som var så rädd att hon kände att hon behövde få bort denna hund på ett sätt jag aldrig sett, leker med honom några veckor senare. Det ska även tilläggas att Troja leker väldigt sällan, hon ska känna sig riktigt säker innan hon gör det. När Nova och Vera kom hur dröjde det flera veckor innan hon lekte med dom. Fina Troja.







Jag vet att det är lite halvtaskiga bilden, men ser ni så stoor han är, och så liiten hon är?

1 kommentar: