onsdag 12 september 2012

Snorig råtta

Så dåligt jag sovit i natt. Näsan rinner samtidigt som det är stopp, då får man andas med munnen och då blir man torr samtidigt som kudden blir blöt av dregel. Snorpappret tappade jag på golvet och dessutom pissenödig mitt i natten. Men jag ska väl vara tacksam, det är ju bara snor. Än så länge.

För ca en månad sen började min stora tysk hona hoppa över till rexhanen som sitter med marsvinen, jag har flyttat tillbaka henne, hon har hoppat över igen, jag har flyttat över båda och båda har hoppat tillbaka till marsvinen. Jag misstänkte lite att kanske råttorna var tillbaka, samtidigt har jag ju blivit riktigt nojig över det här med råttor och försöker ha lite is i magen. Jag har satt ut en fälla för att få veta säkert och tyvärr hade jag fångat en råtta i helgen.

Marsvinen fick flytta ner i källaren snabbt som attan med tanke på att de ska kläcka snart. En hage fylldes med fällor av olika slag och råttor är så jäkla smarta! Betet försvinner hela tiden men några döingar blir det inte. Och ni kan väl bara gissa hur glad jag blev idag när jag såg att tysk honan fått 13 ungar. Jag har kört henne och alla ungarna till mamma så hon ska få passa dom. Om de nu överlever.

Det här är ingen hållbar situation och det slutar med att jag kan inte ha några kaniner kvar. Råttornas stam ökar då de har fri tillgång till mat och dessutom slåss de med mina stackars kaniner. Jag har två inneburar och rexhonan och rexhanen får sitta i varsin sån i källaren i vinter. Sen får jag väl se om nån vill sponsra en bräda hit och dit så vi kan bygga nån liknade bur jag hade innan. Inte vad jag ville men vad ska jag göra? Nu har jag fyra rexungar kvar som jag inte har nånstans att ha. Finns det inte nån som skulle kunna tänka sig en liten mjuk rex? Det här är absolut inget jag vill, men jag har inga alternativ längre. Jag tycker inte om att skriva såhär men de är avlivningshotade.



Sist av allt undrar jag om nån har några råttfällor jag kan få låna. Och jag behöver era bästa tips på hur jag ska fånga fanskapen.
Choklad, döda djur, dynamit?

4 kommentarer:

  1. Ååååhhhhh jävla djur som bara förstör!! Så jävla tråkigt. Jag har mårdburar men de kanske inte funkar? Tore har en minkbur men det funkar kanske inte heller. Lägg ner gift i deras hål!!

    SvaraRadera
  2. Jag vet någon som har brädor.. Jag röstar för dynamit!!

    SvaraRadera
  3. Visste du att din sida även är på ryska emellanåt????

    SvaraRadera
  4. Jag är ju inte så glad för att lägga ut gift.. Tänker bÅse på mina egna och andras djur.
    Ryska säger du? Ja det kan väl va kul, fattar du nåt?

    SvaraRadera