onsdag 24 oktober 2012

Kallt

Precis inkommen från en 5 kilometers promenad, och den var kall! Det är svårt att veta hur man ska klä sig, ännu värre med barnet. Det kändes som att det var dags att plocka fram åkpåsen. Jag är redan trött på kylan..

I söndags var det kursstart på Lottas Hundskola. Jag fick ett par egna ekipage med lite stress hantering. Vi satte oss på filten och jag förklarade varför vi satt där och hur vi skulle lyckas med träningen i framtiden, när och hur de skulle belöna, och plötsligt hade vi två lugna och avslappnade hundar. Jag älskar det här jobbet, framstegen, och när folk lyssnar. Om folk inte lyssnat hade vi inte kommit nånstans. Mycket nöjd med mitt jobb åker vi vidare till lära-hundar-läsa-andra-hundar kurs. Här som deltagare. Eftersom Troja är min visnings hund på kursen får hon oxå bli min kurs hund, finns ingen tid att byta.
Vi börjar med att låta hundarna lukta av varandras markeringar och sen sätter vi oss på filten och ska presentera oss själva och hunden. Jag kan helt ärligt säga att jag skäms när jag ska berätta vad jag har för hund, alla har ju förutfattade meningar om mitt val av ras, och att hon dessutom är en sur hagga gör inte saken bättre. Jag försöker smyga undan vad hon är för ras men lyckas inte, fortsätter med att hon är osäker, håller hundar på avstånd eller ignorerar. Är hundar dryga säger hon till! Den där "säger till" biten brukar vara hemsk. "Är hon aggressiv?" "Varför gör hon så?" "Du får inte hälsa på den." Så brukar det låta, men i söndags, "Kan min hund få träffa Troja?" "Min hund behöver bli tillsagd". Och Troja fick göra det hon är bäst på, säga till. Jag var rädd att det skulle gå överstyr när jag inte stoppade henne men tvärtom, Troja säger till, och sen, ska vi leka? Jag ska helt enkelt lita på min hund mer.

Idag är det dags för kurs på bonizas Hundskola, andra tillfället på valpkurs och det är en helt underbar grupp. Jag hann nig prata lite med var och en förra gången och de hade så mycket frågor. Frågor som jag så gärna besvarar, bara jag inte behöver prata inför alla :) Hur bra har jag inte det? Jag får jobba med det jag gillar allra mest, och dessutom på två hundskolor.

Livet leker!


1 kommentar:

  1. och hur bra har inte vi som får jobba tillsammans med dig, bästaste Emma. Puss

    SvaraRadera