fredag 12 oktober 2012

Så var det igång igen..

Nu har kamphunds debatten blossat upp igen, dels för rottweilern som hade en 6-åring som leksak, dels för att polisen sköt två VAKT hundar.

Jag blir så jäkla trött, ledsen och rädd. Vad händer om detta går igenom? Ska jag behöva döda mina hundar då? Kommer jag anses som en dålig hundägare, med farliga hundar, bara för att de har nåt som tilltalar mig? Jag kan inte se mig själv med en golvmopp, för ska vi börja förbjuda hundar, då blir det svårt att dra en gräns, och vi kommer att få förbjuda en väldig massa raser. För det första, inga hundar över 20 kg, som de sa på Debatt igår, större hund gör större skada. Sen måste vi ta bort alla som har kamplust, vakt eller jakt i sig. Jakten kan faktiskt trigga igång en hel del. Då har vi tex, Jack Russel, sen kan vi gå vidare till tysk jakt terrier som oxå anses "skarpa". En chihuahua är avlad till att varna med skall, det skriver jag om till vakt. Sen har vi de söta Boston terrier som jag har för mig använts till kamp nån gång under historien.

Fattar ni? Ska vi gå säkra från "attacker" kan vi nästan inte ha några hundar kvar. Förbjuder man en ras, blir nästa utsatt. Och åter igen, vems fel är det? Hunden eller människans?

Jag kan inte komma på ett sätt att få bukt med problemet, men jag är säker på att ett ras förbud INTE löser saken. En sak jag tänkte på är hur lätt det är att få tag i en billig och tuff hund, som dessutom inte är avlad rätt för fem öre. Hur skulle det va om blocket lades ner? Och alla andra annons sidor. Då skulle det inte va så lätt att sälja eller köpa hund. Då skulle det kanske inte vara så intressant att avla på en massa skit, för det skulle inte vara dessa snabba pengar som lockar på bakgården.

Jag vill gärna ha kommentarer på detta, vad tycker ni? Ska alla hundar dö, är debatten som pågår bra? Jag vill väldigt gärna höra era tankar. I en trevlig ton.




Två töntiga hundar, placerade i ett fack.

5 kommentarer:

  1. Utan att ha hört vad "som blossat upp nu igen" så tror jag inte att det går så långt som du målar upp här. Jag vill tro o hoppas på att beslutsfattarna inser och är kloka nog att styra upp det.
    Däremot kanske man kan hoppas på utbildning med certifikat eller nåt, för att få lov att ha hund, precis som man har jaktlicens.
    När vi gick på kurserna i Tollarp och Elin följde med mig en gång, så blev hon biten när man skulle öva att hälsa. Det var en liten ettrig Jack Russel. .. det är inte alltid de stora hundarna som ballar ur. Kraam

    SvaraRadera
  2. Oj, jag har egentligen aldrig riktigt tagit ställning i denna fråga, men tänker jag efter tror jag inte förbud är rätt väg att gå. Dessutom är det ju så att mycket problem beror på ägarna, inte hundarna. Hundägarkörkort?

    SvaraRadera
  3. Idet borde finnas "körkort" för hundar, kanske olika tester och kurser efter vilken slags hund man vill ha? Bara för att man är skitduktig på en speciell ras betyder ju inte det att man kan alla hundar. Så ska man alltid bära med sig ett bevis för att man är godkänd att ha hund och har man inget tas hunden ifrån en. Och ja, det borde vara förbjudet att sälja hundar på blocket. Det borde vara lag på att hundar kommer från seriösa uppfödare. Men jag vet inte, det är en jättesvår fråga. Det är alldeles för många som skaffar hund för lättvindigt idag, utan kunskaper.

    SvaraRadera
  4. Nej, inget förbud på hundar. Om gemene man anser att dessa hundar är "vapen", så för all del, inför vapenlicens på dom. Men ett förbud?Avliva alla dessa fina hundar? Ska vi verkligen utrota fler arter på denna jord? Vi är inga gudar...

    SvaraRadera
  5. Hundägare borde ha "körkort", men det tycker jag vissa föräldrar oxå borde ha! Men det är ju lika omöjligt att införa på båda fallen då dt är svårt att kontrollera. Men man borde på ngt sätt kanske stå mer till svaras för sin hund?! Om din hund attackerar ett barn så får hundägaren en typ av straff (höga böter?!) så kanske det avskräcker att ha en hund man inte har 100 koll på?!
    Jag är själv livrädd för taxar!!

    SvaraRadera