tisdag 6 juli 2010

Att jag aldrig lär mig.

Jag ska lära mig att va tyst. Kråkan som jag trodde att vi skrämt bort och som jag då var snabb att berätta om kom tillbaka vid fyra i morse. Fyra stycken krax på rad och sen hör jag att han knackar på bilen. Suck. Kan passa på att berätta att jag fått en spricka i framrutan oxå. Men det skyller jag inte på kråkan.

Jag tog Troja med på kursen ikväll. Började med avslappnings kursen som gick sådär. Jag har stora krav på min hund som dessutom inte slappnar av för fem öre. Bra att gå kursen då. Jag har kommit på att jag har tränat in "filten" helt fel på henne, jag fattade inte riktigt hur jag skulle gå tillväga när jag gick första kursen med henne som var för en annan instruktör. Jag får väl försöka lära om på nåt sätt.

Efter detta var det dags för shaping kursen. Här gick det då mycket bättre där vi började med frivilliga sitt och ligg. Det flöt på som en dans. Sen skulle vi shejpa. in att hunden skulle hoppa över ett hinder, dvs inte visa hunden vad den ska göra, utan låta hunden tänka ut det själv och belöna allt rätt med hjälp av klickern. Det gick hur bra som helst! Troja är kanon duktig på allt som ska tänkas ut. Nu tyckte jag att Troja hade varit himla duktig och tänkte ta ut henne på agility banan som belöning. Hon brukar mest lalla runt där och ta några varv i tunneln. Denna gången började hon på vippbrädan och jag fick springa som en tok för att den inte skulle slå över och hon bli rädd. Jag hann och ett par rätta klick och Troja klarade ut vippen alldeles själv. Så jag tänkte att hon kunde få ta banan en gång. Det gick så bra att vi tog banan flera gånger, hon var så himla duktig och snabbt gick det oxå. Det är nästan så att jag funderar på att anmäla mig till en agility kurs.
Skulle det kunna va poplärt att gå där med såna livsfarliga mördar hundar???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar