onsdag 5 maj 2010

Attans bananer!

Nä det gick käpprätt åt skogen idag. Med planerna alltså. Vädret lydde inte, blåste gjorde det som är det värsta jag vet. Det blev en runda med dammsugaren, sen blev det skinande rent. Eller inte.

Tog mig bort till grannen idag, som är intresserad av hur klicker träning funkar. Så jag, Vera valp och klickern begav oss dit. Börjar med att klicka in vovven som är är blandis BC/Flat.
Vera börjar flåsa i bilen och jag slår mig själv lite i huvudet. Lämna inte hunden i bilen! Jaja, så fasligt varmt blev där inte, men skulle lätt kunnat bli, om jag glömt bort det helt.
Så vi klickar in, klickar upp. Tar ut Vera ur deras rastgård, tänkte se om de gick ihop. Ni förstår, vovven var lite osäker, både på hundar och människor. Inget dåligt på nåt sätt, bara väldigt försiktig med svansen långt ner. Vera har ju då träffat alla möjliga slags hundar, och är mycket duktig på hund språk. Så hon springer fram mot vovven, gör sig låg, slickar sig om munnen och verkligen visar att "jag är snäll". Helt ok säger vovven, men lite skum är du allt. Så Vera tar ett varv, kollar läget på gården med vovve efter sig. Tar in Vera i rastgården igen och börjar jobba med vovven.

Börjar med frivilliga sitt, fortsätter med runda en kruka, denna hund snappade upp att följa kroppen väldigt snabbt. Och sista övningen blir att gå mellan benen, vilket hon tyckte var helt ok, för där tänkte hon stanna. Den roliga grejen var väl att det var mellan mina ben hon valde att stanna, inte mattes. Självförtroende.

Avslutar med att de ska få leka om de vill, och det vill vovven. Men vovven är inte van vid små tjockisar som inte kan springa fort, så hon försöker och försöker, och Vera flåsar.
Så vi avslutar här, med läxa, till nästa gång vi ses ska matte ha klickat in ett beteende.

Väl hemma var farmen klar, coh jag sätter mig framför datorn. Det plingar i mobilen, men det kan väl vänta. Sen kommer det en bil. En kompis bil. Och det är Kristina med son som är ute och kör. Så kul med spontan besök!
Alla hundarna fick visa hur odrägliga de kan va när det kommer besök, Nova välter folk, Nikita slickar öron och Troja luktar illa. Gissa vad?! Vera sköter sig bra, för hon är upptagen med ett ben.

Men hur det än var, tror jag inte att de var livrädda att bli uppätna av de livsfarliga-mördar-hundarna.

1 kommentar:

  1. Vi var helt chockade över dessa hemska och elaka mördarhundar när vi körde hem.:) Not! De var ju snälla som en golden......
    Ses snart! Kram

    SvaraRadera