lördag 21 juli 2012

Gammal vänskap


När jag var liten bodde vi i lökaröd. Där bodde det inte så många andra barn så jag roade mig mycket själv. Det bodde en barnfamilj rakt över vägen, men de var pojkar, och det var inte lika kul. Det blev mest snack över staketet.

En dag knackar en tjej på dörren, hon hette Linnea och bodde visst oxå i byn, hon var nåt år yngre än mig men jag tyckte hon var rolig. Vi var i skogen och plockade svamp, vi lekte fångarna på fortet hos henne och spelade in radioprogram på min bandspelare. Jag skulle va duktig och göra manus till oss, men Linnea tyckte jag skrev så illa att hon inte kunde läsa. Nån hade lurat i oss att det var häftigt att röka gräs, så det gjorde vi oxå. Det var inte så gott.

Vi flyttade ifrån lökaröd och Linnea och jag tappade kontakten. Efter några år började vi gå på samma skola, då hade vi väl slutat leka men pratade med varandra då och då.
Ännu senare började vi jobba på samma ställe, vi pratade om allt roligt vi gjort som små och kontakten började komma tillbaka.
I samma veva började Linneas kompis Johanna oxå att jobba där. Hon var en sån där skoj människa som alltid bjöd på sig själv och man mådde alltid bra när man var med henne. Jag tyckte om att jobba med dessa två och hoppas de tyckte detsamma. Vi festade ihop på helgerna och hade riktigt skoj.

Olika val i livet förde oss ifrån varandra, L och J vidgade sina vyer och jag stannade kvar här. Vi har haft lite kontakt på FB men inte träffats på många år. Så kom Rocky. Linnea och Johanna vill komma och hälsa på, det känns nervöst, kommer vi fortfarande överens? Vi hade lite att komma ikapp men annars kändes det som vanligt. Inga konstigheter, inga krusiduller, bara skratt, som då.

Linnea släpper bomben, hon är gravid vilket betyder att vi kommer ha ungar födda samma år. Linnea fick sin lilla Zara ikväll. Och vet ni vad mer? Johanna ska oxå ha en liten bebis!
Så lång tid utan varandra och så lyckas vi pricka in bebbe på samma år.
Jag hoppas att denna "gamla" vänskap kommer suddas ut till bara 'vänskap'!

4 kommentarer:

  1. Finaste Emma! Så glad jag blir att läsa ditt inlägg! Jag håller helt med dig, tänk vilka olika vägar livet för oss på, för att sen föra oss tillsammans igen<3 jag längtar tills vi ses igen, men ännu en bebbi i gänget! Tänk att Rocky redan blivit så stor! Massa kramar till er ifrån oss<3 <3 <3

    SvaraRadera
  2. Åh vad roligt Emma:-) händer så där med mig oxå när ja träffar gamla kompisar från förr. Precis som om man aldrig varit ifrån varandra. Kram

    SvaraRadera
  3. Åh vad roligt Emma:-) händer så där med mig oxå när ja träffar gamla kompisar från förr. Precis som om man aldrig varit ifrån varandra. Kram

    SvaraRadera
  4. Vilket fint inlägg Emma=)

    SvaraRadera