tisdag 3 juli 2012

Trevlig kvällspromenad

Jag tog Vera och Troja på en liten powerwalk ikväll. Det går att gå lite fortare när man inte har barnvagn att köra, och det borde ju vara bättre för min vikt att pinna på lite tänkte jag. Jag gick en runda igår oxå men lagom tills jag kom in i skogen tyckte jag att jag hörde nåt, och hade det hoppat fram ett vildsvin hade jag nog dött. Så jag tog en annan väg idag, utan skog. Jag håller takten rätt bra och kan träna hundarna lite, smidigt utan barnvagn, gå fint, sitt, kom, sitt kvar, gå fint, gåvarnivill. Precis efter mitt påhittade kommando "gåvarnivill" ser jag en man med tre hundar, minst en lös, Troja reser ragg, Vera skäller. Sätter hundarna ner och tittar igen, fan! Det är han som Vera sprang efter förra veckan. Jag ser värsta scenariot framför mig, hans hundar kommer fram, mina äter upp dom. Eller att mina sätter fart och jag inte skulle kunna hålla dom. Nä jag har gjort bort mig tillräckligt, så jag vänder på klacken. Då hör jag bakom mig:

-Du behöver inte vända för min skull!

Åh, ja, han lät ju inte arg, så då vänder jag inte. Men jag känner att jag blir stört nervös, darrar lite. Svarar att "då går jag här bakom er då".
-Gör det, dom behöver lära sig.
Ganska säker på att det inte är bara mina hundar han syftar på, och jag börjar peta på hundarna, "såså, gå nu fint så jag inte behöver skämmas".
-Det ligger en katt här på stengärdet så du vet.
"Ja, tack", och fan hundarna, jaga inte katten. Hans ena hund stannar och nosar på katten, och vill inte komma. Lättnadens suck, hans är inte heller perfekt.
Han går med sina hundar, jag går med mina hundar, det går bra! Jag tackar för träningen när han svänger in på sin väg, han svarar nåt jag inte hör. När jag kommer fram står han där, med sina hundar okopplade
"Ja, dina är ju duktiga iallafall"
-Äh, dom kan dra dom oxå. Sen ler han.

Menar han "dra" som dra i kopplet? (Så farligt drog väl inte mina?) Eller menade han "dra" som i sticka, som Vera? Han verkade inte sur iallafall, och det var det som gjorde allt detta till en mycket trevlig promenad!

3 kommentarer:

  1. Vad bra! Lägg nu jaga-människa-på-cykel-incidenten bakom dig och blicka framåt:) Kram

    SvaraRadera
  2. Alltid lika roligt att läsa dina inlägg kram magda

    SvaraRadera