torsdag 19 juli 2012

Sjöbo


Nu har vi varit på Hörby, hästveda, Degeberga, Kiviks och Sjöbo marknad. Det är samma skit på alla marknader och jag kan inte skryta med att jag handlat massa saker. Mr Lillskit har fått sina första foppatofflor av farmor och farfar. Jag har köpt en bit ål, känns lite skumt att handla ål på marknad när han som säljer den bor 500 meter bort.

Men nu är det ju såhär att jag är rätt gnällig av mig och vet ni vad som retar mig nu? Alla jävla hundar som folk envisas att asa med sig. På riktigt, om hunden drar, flåsar, skakar, slickar sig om munnen, har svansen mellan benen, hur kan man tro att hunden tjänar något på att vara med? Och varför har man ingen förståelse för hur hunden beter sig? Om hunden stressar, får den ett ryck i kopplet. Det hjälper inte ett dugg, det gör bara att hunden litar mindre på sin ägare.
I Degeberga såg jag en hund gå i flexikoppel minst 3 meter från ägaren, jag hoppas ingen kom i vägen för snöret. Och på Kivik såg jag en hund som tyckte det var så obehagligt att vara där att den skakade med bakbenen, och hade svansen mellan benen. Hur löser ägaren detta då? Jo, strypkoppel upp bak öronen à la Ceasar.

Jag kan hålla med om att en marknad är utmärkt miljöträning, MEN, då sätter man sig ner vid ingång eller utgång och låter hunden titta på alla människor som går förbi. Sen går man hem! Och som hundägare tycker jag att man ska visa lite respekt, det är inte alla som tycker om hundar, det finns tom dom som är livrädda för hundar. På en marknad är det trångt och jäkligt och hur gör man om man möter en hund man är rädd för? Hunden kanske tom vill nosa när någon kommer så nära. Katastrof för båda parter enligt mitt tycke.

Men det jag skulle komma till var att vi var på Sjöbo ikväll, och antingen har inte folk hundar där eller så är Sjöbo folk helt enkelt smartare än andra. Det var inte många hundar jag såg där och de hundar jag såg, verkade dessutom bekväma med att vara där.

Snälla ni med hund, låt hunden stanna hemma när ni ska på marknad!


6 kommentarer:

  1. Jag håller helt med. Tycker synd om hundarna som släpas med i dammet och stekande sol och dras mellan folk som trängs. Eller så får de sitta i en stekhet bil, sjukt. Kan inte hunden vara själv hemma så får man själv oxå bli där.

    SvaraRadera
  2. VA! Missade du marknaden i Eslöv? :( Håller med dig om hundarna. Stackars vovvar. Kram

    SvaraRadera
  3. Vi har tagit med hundarna på de få marknader vi har haft här nere, men inte på julmarknad i stan och sådanat där det är trångt, våra hundar får inte hälsa på andra människor eller andra hundar om man inte kommer överens och vi har aldrig flexikoppel när vi går där det är massor med människor och hundar, men tycker dock våran ena tik har blivit lite mer modigare, genom att hon får se människor i rörelse och andra saker som låter,men om hunden är rädd och har andra bekymmer så är det enklast att låta dem vara hemma, men kan förstå dem som kommer långt för att gå på marknad och då är det ju bättre att hunden är med än sitter i en varm bil, men om man har hundar som inte klarar av stora folkmängder så är det bättre om man sitter avsides med hunden och så får man turas om att gå och titta på marknaden, men själv tycker jag det är kul att hundarna kan följa med på olika utflykter, för det är en av anledningarna till att vi skaffade hund/hundar, att de får vara med, men vi vet även vikten av att få egen tid både vi matte och husse och hundarna...men det är tråkigt att vissa hundägare inte respekterar andra, då de inte verkar ha någon kontroll på sin hund, men tycker dock att det gäller samma sak med barn och andra vuxna, igår gick vi kvällspromenad och gick förbi affären, vi lämnar aldrig våra hundar utanför affären själv, då en av oss står utanför med dem, och det gjorde jag, då kommer det en 3-4 åring som springer fram och jag säger Nej, för jag vill inte att han ska komma och jag gör det både för hans och hundarnas skull ,men den mamman hade ingen koll...pojken fick springa vind för våg...så respekt måste komma från alla håll, för att alla ska kunna trivas i vårat samhälle....Mvh.Marie

    SvaraRadera
  4. Martin fick slå sönder en bilruta på Degeberga marknad. Där satt en 10 veckors valp som var nära på att dö. Fick ingen luft. Hemskt! /Linda.H.

    SvaraRadera
  5. Jag fattar inte hur folk tänker. Kan man inte skit i marknaden ett år om man inte kan lämna valpen ensam hemma en stund??

    SvaraRadera
  6. Hu ja! Blir knäpp på folk som tar med sig hunden in mellan marknadsstånden. Den har ingen nytta av att vara där. Såg hur många hundar som helst på Hörby marknad, på dagen när det till råga på allt var 25 grader varmt och strålande sol. Låååånga tungor och varmömma tassar. Små vovvar dessutom som förmodligen fick minst en tung mänskofot över tassen innan husse och matte kände sig färdiga med marknaden.

    SvaraRadera