fredag 8 juni 2012

Mera kaniner

På söndag fyller kaninungarna här hemma två veckor. Dom är jättesöta och tjocka och fina. Trots att dom är 10 st är mamman duktig på att mata dom alla. En sak hon inte är duktig på är att låta mig titta på dom.
Hon var en väldigt trevlig hona, och hanen oxå för den delen, så det skulle bli kul att få ungar på dom. Första kullen hon fick, fick jag gärna titta på, inga problem. Andra kullen försvann innan jag sett dom, ett tomt bo var det enda som fanns kvar. Nu, kull nummer 3, gör hon allt för att försvara sina ungar, jag förstår henne, med allt hon varit med om finns det inga konstigheter med att hon försvarar dom. Jag vet bara inte riktigt hur jag ska lösa det.
På ett vis vill jag låta henne vara för att inte stressa henne. Å andra sidan vill jag ju att hon ska bli trygg med att jag tittar på dom. Hon har fått maskrosor innan jag tittat på dom för att uppehålla henne lite, och hon har fått maskrosor efter som att det kommer nåt trevligt efter jag varit där och rotat. Jag vet inte om något är rätt. Jag vill ju väldigt gärna ha dessa ungarna tama och då måste jag ju vara där och pilla.


Dom börjar öppna sina ögon nu, och bli kaniner. Får se hur vädret är på söndag och på vilket humör mamman är på, skulle gärna vilja ta lite bilder. En sak är säker iallafall, ungarna kommer inte ut i hagarna förrän de är större än en råtta!

På tal om hagarna är det nästan klart igen. Jag behöver näta lite till i den ena och jag behöver bygga en till bur, eller bo. Jag har bestämt att de ska inte ha så stora burar längre i hagarna, det tar en massa plats som man annars kan använda att skutta på. Två är klara, en kvar. Marsvinet Lennart ska få flytta till sin hage i helgen. Bara så alla är på det klara så retar det mig att det inte längre finns nån chans alls att växa gräs i hagarna.

Kaninerna hos mamma fyller 3 veckor imorgon. Ett par veckor kvar alltså tills jag tar hem dom igen. Tyvärr har kaninunge antalet minskat till 20, fick ett sms av mamma innan idag att två viltgrå var döda. Trist, men det var en stor kull, mamman kämpade på bra.

Känns som det blev ett väldigt lulligt inlägg (skyller på rödvinet) men ni kan få kommentera ändå. Japp, jag fiskar. Vissa raderar kommentarerna efterhand de kommer in, men inte jag, det är ju dom som ger lust att fortsätta!

2 kommentarer:

  1. Va? Raderar kommentarer efterhand? Varför gör man det?

    Ser fram emot att träffa ungarna när de är lite större, kanske när det går att könsbestämma dem!

    SvaraRadera
  2. Jag vill komma å klappa kaniner! Fast än jag är lite rädd... ;)

    SvaraRadera