lördag 30 maj 2015

Skit skit skit

När helgen kommer brukar Morgan ta matning nr 1 med Nikki. Jag är så lat att jag har allt bredvid sängen så jag slipper resa på mig, men Morgan han vill helst gå ner och sitta i soffan under matningen. I natt sov hon till 5, och när Morgan gick ner för att göra mat slog han en blick ner mot dammen, det är ju det roligaste man ser från vårt köksfönster så det går ju automatiskt. Att där inte var nåt vatten i var väl inte vad man räknade med. Inte heller att det skulle sitta fullt med kråkor runt.



Vi har byggt ett filter som står utanför dammen och i natt hade en koppling släppt och skickat allt vatten ut i skogen istället. Jag köpte en stor pump förra året för att hålla vattnet klart, den pumpar 18000 liter i timmen så det var nog inte så längesen det gick sönder. Jag ska väl vara glad att Nikki vaknade så sent annars hade det dröjt timmar innan man upptäckt det.

Nåväl. Vi behövde ju rengöra dammen och funderade på hur man skulle komma åt skiten på botten. Det löste ju liksom sig av sig själv om man säger som så..
Så. Hela morgonen har gått åt till att fiska upp fiskar, och dynga. Det positiva är att nu kunde vi inventera fiskarna, och malen som vi inte sett alls i år lever, och av de fem bäcköringarna som min bror hittade i en bäck när dammen var ny, levde en. Med betoning på levde.


Lite synd, den var typ 5 cm när den kom hit. En butterfly-koi hade oxå fått sätta livet till.
Då kan jag oxå berätta att vatten-pumpen gick sönder för nån månad sen, och en ny likadan var skitdyr så vi köpte nån billigare variant, och den här billiga orkar inte pumpa vatten hela tiden utan spottar och fräser och blir varm. Så man kan ju undra om det blir nytt vatten i dammen denna veckan?

1 kommentar: