tisdag 5 maj 2015

Nikki


Nu har vi nog bestämt oss. Det blir en liten Nikki. Namnet har hängt med sen innan ultraljudet med Rocky, men så var han ju en pojke.

Sen ska hon ju ha fler namn.. Rocky har tre, Rocky, och sen efter Morgans morfar, och min morfar. Oswald Ragnar.

Än så länge har vi Lisa klart. Efter Inga, Pers mormor. Morgan var mycket hos henne under sin uppväxt, och jag gillade oxå henne, och faktiskt, hon mig oxå. Hon dog när Rocky låg i min mage och jag tror inte hon fick veta att han var där heller.

Då är det ju min sida kvar. Jag vet inte om jag berättat detta innan, men såhär var det.

Det var nyårsafton 1994 och mormor och morfar skulle komma till mig och mamma för att äta lite. Dom blir sena och det brukar dom aldrig vara. Telefonen ringer och mamma svarar. Hon säger till mig att vi får köra ner till ö-lia för mormor var nog sjuk, morfar ringde. På väg ner minns jag att jag tänkte att mormor var död, fick tårar i ögonen, blev förbannad på mig själv som tänker och inbillar mig såna saker. Stannar i ö-lia och där står morfar på gårdsplanen, säger nåt till mamma sen kommer mamma springande, och jag fattar. Mormor är död.
Morfar var chockad och "tvungen" att elda så vi gick in. Där satt hon, vid köksbordet, men kaffet framför sig, som hon inte hunnit dricka.

Jag gick aldrig på dagis. Jag var hos mormor, och samma både före och efter skolan. Jag var hos mormor. Jag skulle vilja hedra henne på nåt vis men så är det inga namn jag är så jätte begeistrad i egentligen. Anna Elsy Kerstin.

Fast det spelar kanske ingen roll? Det är ju Nikki hon ska kallas ändå.

3 kommentarer:

  1. Men vilken tragisk historia! Klart hon ska hedras!! Jag tycker du ska göra det med hennes tilltalsnamn för du kommer att tycka mer om det så snart Nikki heter det. Och nikki, så fint!! Glad att det kom "till användning" nu när jag inte fick ha det. :) och så flyttar du, oki??

    SvaraRadera
  2. Tycker alla tre namnen är fina. Framför allt Anna så klart. Nikki är lite självklart och jättefint. Det vore inte likt dig att ta ett namn som alla andra heter. ;)

    SvaraRadera