lördag 28 november 2009

Djurplågeri.

Bara ordet ger avsmak. Men var går gränsen?

Det står i någon lag och ordning att hund måste få gå ut och kissa var 6:e timme. Visst är det så? Då har vi Nikita hunden. En typisk djurplågeri hund då.




Särskilt morgon pigga kan jag inte påstå att vi är i detta hus. Vaknar någon gång mellan 9 och 10. Tre hundar är pigga på att gå ut, medan nummer fyra, Nikita, helst ligger kvar i lådan. Eller vaggan. Sen kanske hunden glöms bort lite, och bort mot eftermiddag kommer man på -Har hon varit ute?
(det är inte bajs på madrassen)

Då börjar vi kalla och locka och det suckas från sovstället. Efter att ha genskjutit henne ett par gånger, där hon försöker vända om igen, får vi ut hunden på trappan och i ren protest kissar hon på nedersta trappsteget. Sen går hon upp på trappan igen och när jag säger till henne att hon måste faktiskt bajsa oxå, gäspar hon väldigt högljutt. Det kan alltså dröja dagar mellan bajsandet. Det görs aldrig något inne.

Då är ju frågan, är det djurplågeri om hunden inte får kissa inom sina angivna timmar, eller är det djurplågeri för att vi tvingar henne att gå ut?

5 kommentarer:

  1. Jag tolkar EN DEL djurskyddslagar som rena riktlinjer för såna som har djur men inte begriper sig på dem eller bryr sig om dem. Vi som lever tillsammans med, och tycker om dem (i detta fallet hundar), anpassar ju vår skötsel mer eller mindre helt efter deras behov. Men jag tror lagarna behövs för att man ska kunna komma åt djur som far illa. Kanske även för att få folk att tänka till mer innan dom skaffar djur. Idag är det ju väldigt populärt att ha hund, vilket gör att flera miffon skaffar hund utan att fatta vad det innebär. Du som tycker om din hund och kan hundar, vet säkerligen vad som är bäst för henne. Vad som än står skrivet i en lag så är det inte tal om plågeri (tycker jag) när hunden kan påverka vad den ska göra och inte.

    SvaraRadera
  2. Jag tänker så här. Om man åker i väg 10 timmar och låter hundarna sitta inne utan att ha möjlighet till att göra sina behov, djurplåga. Om man är hemma hela dagen och låter hundarna säga ifån om de behöver eller inte det är väl inte en plåga? De kommer ut om de behöver ju. Om du ska jobba tar du väl ut hundarna oavsett de vill eller inte innan du kör.

    SvaraRadera
  3. Absolut Kusin, om jag åker till jobbet behöver de inte gå ut, men om HAN oxå får jobba då åker de ut ;)
    Klart man inte åker hemifrån utan att sett till att de varit ute. Kram Kusin!

    SvaraRadera
  4. Det här duger inte! Nu när vi inte kommer att ses lika ofta måste bloggen uppdateras minst en gång om dagen så jag kan hålla koll på läget i Gaddaröd! Kram

    SvaraRadera
  5. LottaS: Du får kanske komma och kolla så att allt går rätt till här =) Min kaffebryggare är snabb.

    SvaraRadera