torsdag 26 november 2009

Som jag längtar..

Höjdpunkten varje månad är när hund tidningen kommer. Inte lönen, den blir ändå aldrig bra. Varför jag längtar så efter tidningen är ett mysterium då jag alltid blir besviken.
Det första jag gör när jag får tidningen är att bläddra genom den och leta efter "min" typ av hund. Nä inte denna gången heller. Jag är med i deras undersökning och jag vet inte hur många gånger jag skrivit i rutan "vad vill du läsa mer om?" Pitbull + American Bulldog. Nog för att raserna inte reggas i SKK, de finns ändå. Ökad förståelse för raserna skulle kanske komma av sig själv om de "fanns". Nu är det ett tabu belagt ämne. En Amerikansk Bulldog är en bautastor, skitfarlig, muterad pitbull. Om man inte vet bättre förstås.

Det som gjorde mig extra siggi i dagens Härliga Hund var artikeln om "farliga hundar". Nu citerar jag det första som står i artikeln:
"Inga hundar är aggressiva från början. Det handlar enbart om hur föraren hanterar sin hund. Eller hur? Absolut inte, menar instruktörerna som jag inte namnger." Vidare: "Det stämmer inte, man måste titta på vad rasen är skapad för."
Som jag själv tolkar artikeln ska man låta hunden/rasen göra det den är skapad för, annars kan det liknas med djurplågeri.
Sen kommer nästa sak som får mig att gå i taket lite mer: "Vissa lever i en klicker- och godisfantasi", "Tyvärr handlar det många gånger om människor som tror att klicker och godis löser alla problem".
Därför hör vi mer om farliga hundar: Rädsla att korrigera felaktiga beteenden hos hund.
Grr, märks det att jag är irriterad?

Nu hoppas jag att alla som läser här även läst Härliga Hund så de kan berätta vad de tyckte om artikeln. Respons tack!

3 kommentarer:

  1. Man kanske ska knalla ner och köpa den då, så ska vi se vad det är som irriterar dig ;)
    Kanske blir lite väl långt inlägg om jag ska lägga in mina egna åsikter, så jag återkommer när jag läst tidningen =0)

    SvaraRadera
  2. Ja jag vill gärna höra vad du tycker, har du inte köpt tidningen än? ;)

    SvaraRadera
  3. Nu har jag läst artikeln, den var inte så välskriven om jag får säga mitt. Att säga att en ras måste få göra det den är avlad för, och sen ge exeplet på jakthund som bor hos en gammal person i lägenhet i stan, är smalt och extremt. Jag vet t ex en Schnauzer som bor i lägenhet i stan och inte har tillgång till en gård att vakta eller råttor att döda vilket rasen är anpassad för att göra. Dom flesta hundar lever inte som det från början var tänkt, men man kan ju omrikta beteenden och rent av dra nytta av "naturliga" beteenden i "onatrurliga" förhållanden. Jag kan babbla i oändlighet om sånt här (det bästa ämne jag vet) men det får räcka såhär. Sen kan jag ju tillägga att herrarna i artikeln säkerligen är riktigt bra på sin sak, men det blev lite konstigt i artikeln.

    SvaraRadera