lördag 14 november 2009

Värdelös.

Ja jag känner att jag är skit dålig på att uppdatera, men det är ju mest trista grejer jag har att berätta så jag kanske ska hålla tyst då??

Vi har haft stadsträning för valparna i Lund idag. Tre av mina valpar kom, det är väl inte illa? 3 av 5.
Vi börjar med koppelträning bort mot en fontan utan vatten där vi ska ha följsamhet på kanten. Ingen kontakt. Vi står stilla ett tag. Kontakt. Koppelträning. Ingen kontakt. Stannar för att lyssna på nästa övning, kontakt. Sitt kvar när vi går upp/ner för trappa, ingen kontakt. Blev ingen bra sitt kvar. Nästa övning går ut på att vi ska lära hunden gå bakom i trappan som är lite läskig, man ser nämligen genom trappstegen. För övrigt kom det en ordningsvakt som ville vi skulle flytta oss åt vänster, löjligt, makt? Halvvägs upp blir jag yr för man ser genom trappstegen. Halvspringer upp, skiter i om hunden är bakom bara jag kommer upp, sen ser jag att det är jätte långt ner. Jag är löjligt höjdrädd, det räcker att se höjd på tv för att jag ska tycka det är räligt.
Stannar på en gräsplätt och kontakten infinner sig igen. Alla går före mig och jag står där när det kommer en äldre man och frågar om Vera är en sån där staffordshire.
-Nä Bulldog.
-Jaha, flicka eller pojke?
-Flicka.
-Hur gammal är hon då?
-4 månader.
-Och så lydig!?
-Ja du vet jag jobbar hårt.
-Jaja, med en sån där klickare?
-Jo, bästa sättet vettu.
Då ska han börja berätta för mig att det är väldigt noga när man klickar när de är små, och att man inte ska göra det för ofta.
-Nämen jag klickar hela tiden när hon gör nåt jag gillar.
-Jo men du ger väl inte godis varje gång?
-Men då kan hon ju inte lita på att det kommer en belöning varje gång.
Självklart skulle jag lagt till en lång förklaring där men jag tror inte gubben ens hade någon hund och varför ska jag "försvara" mig när jag vet att jag gör rätt?
Men jag blev ju ändå glad att det kom en ökänd man fram och tyckte Vera var lydig. Det enda "lydiga" hon visade upp var att hon sket i omgivningen och stirrade blint på matte.

Tyvärr blev det inte en enda bild, får kanske fråga kursarna? Såg att nån hade kamera med sig.
Imorgon har vi spårträning på kopparhatten/skäralid för vardagslydnads gruppen. Troja får äran att följa med, hoppas att hon sköter sig bättre än i torsdags när hon fick sitta i bilen nästa hela lektionen. Hon är så pass stor och tränad nu att hon ska klara att bara finns till. I torsdags skulle hon fram till varenda hund där var och bara drog och slet. Och jag traggar på mina kursare att hundarna får inte hälsa när vi har lektion, då ska min föregå med gott exempel.

Hoppas det blir fint väder imorgon. Och orkade ni läsa hela mitt långa inlägg kanske ni orkar skriva nåt till mig oxå =)

Kraaaam

4 kommentarer:

  1. Jag orkade läsa hela. Det var intressant och trevlig läsning. Den där gubben... hmmmm hihi. Vi ses i eftermiddag. Kram

    SvaraRadera
  2. idag blev vega kallad blodhund.... var får folk allt ifrån, men hon var lika glad för det :)

    SvaraRadera
  3. Hanna: En ambull förväxlad med blodhund, hmm. Det är tur hundarna inte förstår vad vi säger =)
    Vilka dagar är ni i Tollarp och tränar? Skulle kanske ta och våldgästa, jag får väl ta de allergiska reaktionerna..

    SvaraRadera
  4. kurserna är slut men vi har fri träning onsdagar så är väl där springer lite då :) ne tollarp är ingen favorit by men de har faktiskt en bra brukshundsklubb och så får man kaffe hos föräldrarna när man är klar med :)

    SvaraRadera