torsdag 25 februari 2010

Åsikter

Om jag har en hund som jag tycker oerhört mycket om. Ja jag älskar den/det som mitt eget barn. Och så händer något, min älskade hund dör. Jag dör lite inombords oxå såklart.

Min sorg är så stor att jag känner att jag vill ha en ny som jag kan lägga min kärlek på istället för att sörja min gamla.

Nu undrar jag, hade man kunnat döpa min nya hund till samma namn som den förra?

Det här är ingen fråga om rätt eller fel, bara hur ni hade kännt det.

Skulle ni kunna döpa er nya hund till samma som den förra?

5 kommentarer:

  1. Aldrig att jag skulle kunna döpa en ny hund till Ebba! Varken om det var en golden eller en annan ras. Det namnet är reserverat för all framtid till henne. Lite jobbigt blir det om det är ett namn man tycker väldigt mycket om. Då kan man ju aldrig använda det igen men nej, jag skulle nog inte kunna det.

    SvaraRadera
  2. Visst kan man det, men jag personligen skulle ej göra det, för jag tycker att den hund man haft och det namnet kopplas till den hunden, så vill jag att den nya hunden ska få ett eget namn, men alla får ju göra som de vill, men jag skulle ej ge min nya hund samma namn, hade en kompis när vi var yngre, hon hade katter, och varje gång hon fick en ny katt så var de alltid svarta och samma namn hela tiden Ville...det var lite roligt....

    SvaraRadera
  3. Nää, verkligen inte!! Även om hunden skaffas för att man sörjer en annan så har den nya hunden rätt att få en egen identitet o ett eget namn. Det ÄR ju en annan hund med en annan personlighet osv och då tycker jag att den har rätt att få ett eget namn också. Risken finns att man så gärna vill ha den hunden man sörjer att man blir besviken o kanske arg på den nya när de önskemålen inte uppfylls, risken lär vara ännu större om man nu döper den till samma namn som den förra, de borde kanske väntat mer än nåra dagar innan de köpte en ny hund??! Skulle kanske gett sig tid till att sörja först?

    SvaraRadera
  4. Nej, absolut inte. Hundar är ju enskilda individer precis som människor. Den ena hunden är inte den andra lik. Finns ju bara Milton som kan förknippas med namnet Milton.

    SvaraRadera
  5. Nej.
    För längesen döpte jag en katt till samma namn som en orm jag haft tidigare. Det kändes helt tokigt, men det fick bli så då. Däremot ett längre namn där den gamla hundens namn ingår, men då skulle jag inte använda det som tilltalsnamn. För mig är ett namn starkt knutet till identiteten och det vill jag att man ska ha ett eget.

    SvaraRadera