torsdag 4 februari 2010

Våld löser alla problem.

Jag kollade på det nya hundprogrammet på TV:n igår, It's me or the dog, med nån tränare som heter Victoria. Jag har sett på ett program tidigaremed henne och då var jag väldigt imponerad av hennes metoder som inte gick ut på att prygla hunden till lydnad. Igår var jag dock inte lika imponerad, hon var absolut inte elak mot hunden men som jag såg det var det en stressad hund som behövde aktiveras på rätt sätt. Hon hade helt rätt i att hunden ska vänta innanför dörren när det kom gäster, och hälsa när den får, och det funkade! Att det gick så fort beror på att hunden faktiskt tränade lite innan, och var trött i HUVUDET! Inga jäkla löpband här inte.

För det är något jag inte förstår, en viss hundtränade tycker att allt botas med motion. Att en stressad hund springer en timme på löpbandet ska göra hunden mindre stressad. Ja det funkar nog den första veckan, sen då? När hunden vant sig vid en timmes spring, då klarar och behöver den plötsligt mer, och mer. Och då skulle stressen sjunka? Nä, den går jag inte på. Däremot det jag tjatar om hela tiden, mental stimulans och operant inlärning, det gör en hund som är trött i huvudet, och blir aktiverad på rätt sätt.

Vill man sen lära sin hund rätt och fel är ju absolut bästa sättet att använda våld. Det funkar direkt och hunden blir rädd för dig och har respekt. Ett exempel; Jag känner en man som har en omplaceringshund, unghund. Hunden hoppar på honom. Mitt råd är att överhuvudtaget inte ge hunden någon respons, vänd dig bort, se inte ens på hunden och var tyst. Hunden kommer att sluta för detta beteende ger inte ett dugg, och då ger vi beröm. Med hans metoder knäar du hunden i bröstet, skriker 'Nej, krävs det så trycker man ner hunden i marken oxå. Detta funkar, på samma sätt som man kan lära en hund att gå fint i kopplet, med smärta. Detta måste vara ett jätte bra sätt. Jag gör en liknelse, om mannen traggar om något jag inte vill höra och jag ger honom en käftsmäll varje gång jag blir trött i öronen, kommer mannen till slut bli arg på mig och fråga vad tusan jag sysslar med, han ville ju bara berätta nåt. Vad är det som säger att en hund inte kan reagera likadant?

Nä, allt som har att göra med att orsaka hunden obehag går bort. Fram med det nya, belöna rätt, ignorera fel! Det är ju faktiskt 2010.

Vad tycker ni???

5 kommentarer:

  1. Hunden skall ha regler, kärlek och motion, och aktivering, motion tycker jag är en viktig del av att hunden skall må bra, att hunden får vara med på olika ställen, träna den sociala biten, att man ska vara lugn och bestämd och att man ej ska hetsa upp sig eller bli arg om hunden ej gör som man vill, för det löser ingenting, utan bestämd och att öva och öva så kommer det att fungera tillslut, så har vi gjort det och att båda har samma regler i huset, för annars så blir det bara kaos, nej våld löser ingenting, då blir ju hunden enbart rädd, och då kommer den och vill inte lära sig något heller för den är rädd, belöna när hunden gör rätt, och korrigera när han/hon gör fel, aktivering, man kan hitta på så mycket med sin egen hund, och vissa hundar kräver mer aktivering än andra, våra 3 hundar så är det 1 som kräver mycket aktivering som motion, spår och rallylydnad och bära sin klöjveväska, och få vara med på olika saker, då blir våran Findus nöjd, våran Gucci är liten men blir mycket lugnare och slappnar av när hon får vara ute och jobba med mig och motionera, Trude däremot nöjer sig med vanliga promenader, men älskar att spåra och springa i skogen och leka...men sedan är hon nöjd, alla hundar man har är egna individer och behöver tillfredställa sina olika behov, och om man som hundägare ser vad varje hund behöver, då är nog ens egna hundar mycket nöjdare och lyckligare.... Det är vad jag tycker, sedan kan man ju se hur många hundexperter som helst och tycka både det ena och det andra och ingen är perfekt, och det är upp till varje hundägare att uppfostra sin egen hund, det kan ju ingen annan utomstående komma och säga att det är rätt eller fel, förutom om man ser att någon slår eller sparkar sin hund, då får man ju agera ,men annars så är det upp till var och en och beroende på hundens behov....

    SvaraRadera
  2. Bra talat! Det är synd och skam att det fortfarande finns dom som inte ser hunden som en individ med känslor och som inte inser hur mycket längre man kan komma med positiva metoder.

    SvaraRadera
  3. Marie; Det du säger är så rätt, men som jag sa med det här löpbandet, var finns miljöträning och mental aktivering i det? Jag ser ingen som helst aktivering i det mer än att hunden får gå, på samma ställe hela tiden.
    Och många av de här hundtränarna på TV:n vill ju bara skrämma hunden till lydnad och det kan jag inte se nån som helst nytta med. Som tex en hund som är rädd för en del människor, då ska man gå bort och trycka ner hunden i marken, problemet blir inte löst, men hunden vågar inte visa att den är rädd. Jag tror inte på att man bygger upp ett förtroende mellan människa/hund genom skrämsel. Det dummaste jag såg för ett tag sen var att man skulle visa hunden att man var ledare genom att sätta sig över hunden, skulle det verkligen inte finns bättre sätt? Tydliga regler som du säger och konsekvens. Ja, jag är öppen för en diskution. Kram

    SvaraRadera
  4. Som sa jag skrivit tidigare så finns det vissa metoder som är bättre än andra och jag är emot löpband, för om man ej har tid att gå ut och gå med sin hund så förstår jag inte varför folk skaffar hund om de ska använda löpband, men det är väl ända alternativet som finns till de stackars hundarna som bor så och aldrig får gå ut och gå, och vissa saker är bättre än andra och även om jag tycker om Cesar Milan och tittar på hans program så betyder det ej att jag gör allt han gör, vissa saker tycker jag inte om och på andra områden så har jag fått råd och tips, det är så många hundar som är så olika och alla behöver olika metoder för att lära sig, jag och min sambo har våra egna regler och vi tar ej efter några hundtränare på TV, men man kan alltid få tips och göra saker och ting på sitt eget sätt, nej, löpband är bara dumheter, det är ju därför så många hundar är frustrerade och tar sönder saker och ting när de aldrig får gå ut och gå eller byta miljö eller se världen, Våra regler och uppfostran kom innan vi ens började se Cesar Milan, och vissa saker borde vara helt självklara för hundägare , men så är det inte i dagens läge tyvärr, Jag tycker att alla hundägare och utomstånde för tycka och tänka och göra som de själva vill, när vi skaffade våran första hund så var det många som kom med ideer och råd och vi kom på själva hur vi skulle uppfostra våran tik, eftersom vi känner henne bäst och därmed så är det lättare att sätta upp regler. Men jag tycker att alla hundar har rätt till motion, uppfostran och ett kärleksfullt hem med variation, där hunden får vara en del utav familjen följa med på olika saker, det är allafall så vi gör med våra hundar, och nu så behöver vi ej säga så mycket till våra hundar, utan de vet vad man får och inte göra, ibland får man påminna dem, men när man är tydlig från första början så brukar det fungera senare också, nu babblar jag och skriver för mycket... Ha det bra...Kramar.....det kanske blev snurrigt här på slutet...men..,och jag tycker inte att folk ska skaffa hund för att man bara ska ha hund, det är så mycket mer att ha hund, en sådan otrolig glädje och det viktigaste är att hunden accepterar dig precis som du är, det spelar ingen roll om du inte är världens snyggaste, eller smalaste, hunden är dig trogen och är alltid lika glad när man kommer hem och det är äkta kärlek...hundar dömer inte, utan de vill vara oss till lags och vara oss nära, och de ger så otroligt mycket tillbaka, ett liv utan hund/hundar skulle inte fungera för mig...min sambo och hundarna är mitt allt....och många som ej har hund har svårt att förstå det, de brukar bara säga, det är ju bara en hund, nej det är det inte, det är en del utav våran familj...Kramar igen..

    SvaraRadera
  5. Bra talat Emma :) Inget som behöver tilläggas :)
    Kram Jenny

    SvaraRadera