söndag 25 oktober 2009

CU kurs

Vi har varit på kurs hela helgen. Jag och Troja. För jag tog den lätta. Nog för att Nova skulle behöva detta, men hur ska hunden slappna av när inte jag kan göra det pga att när hon hoppar iväg hänger jag på andra sidan kopplet som en vante.

Det har varit ren avkopplings träning. Och med avkoppling kommer så mycket annat. Koncentration tex. Jag har massor hem känner jag. Som jag vill börja jobba med nu.
Planen är att jag ska lära Nova att slappna av på filten, köpa en sele där öglan sitter fram, så att om hon drar iväg mot en annan hund vänds hon mot mig. Snopet va. Sen ska jag åka på kurser och "hälsa på", bara för att träna detta. Utan krav, jag kan dra när jag känner att det är nog.
Man ska ju sluta när man ligger på topp. Inte när hunden är över trött och bråkar.

Snälla Nova, bli nu normal.

Härliga Vera! Gud vad jag gillar min hund! Just nu erbjuder vi frivilliga ligg för fulla muggar. Till råga på allt ligger hon kvar, och jag får locka upp henne med ett sitt upp. Helt fantastiskt. Två hundar som visserligen inte är släkt, men samma ras är som natt och dag.
Det enda jag känner att jag har lite problem med är att när jag väntar på frivilliga beteenden blir hon lite frustrerad, skäller som en tok för att slutligen slänga sig platt på golvet. Det är det platta jag vill ha, gör ett försök att släcka skällandet.
Får se hur det går på valpkursen imorgon, blir det klassens stjärna på jobb, men den som inte får leka? Hmm.

Troja har iallafall skött sig exemplariskt på kursen i helgen. Ganska lycklig för det också =)

Kraaam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar