lördag 3 oktober 2009

Fantastiska Vera

Vera är faktiskt jätte duktig för att vara snart 13 veckor. Hon kommer nästan varje gång jag kallar på henne och väldigt ofta kommer hon bara nära och bara sitter och tittar på mig.
Nu är jag förstås väldigt noga med att belöna VARJE gång jag är belåten. Det låter nåt det va? Belåten. Men jag är ofta belåten med henne.
Hon har nästan aldrig koppel på sig, så gå i koppel kan hon inte. Men efter senaste hunden känner jag att det är bättre med en hund jag kan ha lös, uppmärksam på mig, än fint koppel gående. Hur man nu kan prioritera en sån sak när det blir en stark hund. Ja.

Jag har "visslat in" henne i ett par dagar nu, dvs med visselpipan som är inbyggd i den nya klickern. Och jag får en reaktion, sen får jag arbeta lite till för att få henne till mig.
Sen får jag skryta lite med att hon är nästan rumsren. Klart att jag måste vara lite vaken men oftast håller hon sig en stund. Antingen går hon till dörren eller så tar jag ut henne när jag tycker det var längesen hon var ute. När vi inte är hemma är hon otroligt duktig. Som hos svärföräldrarna. Där kissar man inte innan man går in, men man kan springa genom hela huset och ut till dörren på baksidan för att kissa. Vi pratade om det idag, svärmor och jag. Att Vera har nog inte kissat inne hos dom en enda gång. Vilket är fantastiskt, hon är och hälsar på flera gånger i veckan.
Jag ser många likheter med Troja i denna valp. Underbart!

Ingen feber idag, och inte så mycket snor. Men allt kan ju inte vara bra så det flödar på andra ställen. Så min dag började med en halvtimme på dass. Underbart!!!

Kram!

1 kommentar:

  1. Dessa valpar har gett oss ett helt annat tänk när det gäller hundträning. Härligt. Men jag har fått något att bita i. Får inte Heidieh att sitta kvar.. Far som en jojo, upp och ner, fram och tillbaka. Hon är så snabb så min timing räcker förbaske mig inte till... häftigt.

    SvaraRadera