torsdag 8 oktober 2009

Hjärtattack!

Sitter och äter i godan ro när telefonen ringer. En signal bara. Känner inte igen numret. Det ringer igen. Jag svarar och det är en kille, som jag inte hör vad han heter, men han förklarar att han har anmält sig till min valpkurs. Okej säger jag, vad roligt.
Jo men nu undrar han om han kommit fel för han ser inte en människa.
Oj! Men kursen börjar inte förrän v.42, nästa vecka.
Hans sambo sa att det stod 9/10 på antagnings beskedet.
Oh shit! Nu blir jag nervös, jag har ju inte sett hur det ser ut.

Så jag förklarar lite stammande att kursen börjar v.42 och att de är välkomna nästa vecka. Sen rusar jag till datorn, anmäler mig själv till min kurs så jag kan se hur det ser ut. Jodå, första kursdatumen är 15/10, puh! Tänk om det stått fel, jag hade nog dött lite, om inte annat när jag kör till Malmö på en kvart.. Det blev en liten påminnelse, om en vecka ska jag hålla kurs. Och det ska gå så bra så, om man får tro på dem som säger det.

Nu har jag läst halva Barbros bok. Jag mår illa.
Använd alltid koppel och halsband till hunden. Knyck till i kopplet så hunden känner ett obehag.
Gör hunden utfall? Kasta en påse skit på den, gräla på den så den känner sig som påsen, när den vänder sig mot dig total ignorerar du den.
Är hunden rädd för att gå in i ett rum? Ta på kopplet och släpa in den.
Låt hunden göra fel så att du kan bestaffa den.

Om du vänder på hela skiten är det så jag vill träna hund. Knyck aldrig i kopplet, det gör ont.
Gör hunden utfall, avled INNAN det som utlöser utfallet kommer. Tex annan hund, lär hunden att annan hund betyder, kolla på husse/matte.
Rädd för rummet? Gå dit, gör nåt intressant och vänta på att hunden blir nyfiken, belöna med lek, kel eller godis kanske.
Belöna hunden INNAN den gör fel, tex "sitt kvar", gå inte längre än hunden klarar, belöna för att den sitter kvar och du kan gå längre och längre fram.

Det är helt jävla fantastiskt att en del människor är så förbaskat insnöade att de inte kan läsa på om ny forskning. Oftast 50+ som fått glasögonen så repade att de inte kan läsa en bok längre. Sen var det ju faktiskt så de gjorde förr och det funkade ju. Förr slog man sina barn oxå, och de tog väl inte skada? Förr fick inte kvinnor rösta heller och då var ju världen mycket bättre.
Man gick inte heller till veterinären med sin hund förr, antingen fick den ha ont eller fick den ett skott i pannan. Världen förändras och det borde kanske en del människor oxå göra.

4 kommentarer:

  1. Fnissar lite när jag läser din blogg idag. Känner paniken och sååå bra skrivet om hundträning!

    SvaraRadera
  2. Du är bara så bra... och rolig :-) Kram.

    SvaraRadera
  3. Kul att du ska starta kurser och hålla i dem, är det inte lite nervöst, men jag tror att du kommer att fixa det galant.....har du fått många anmälningar.

    SvaraRadera
  4. Sv Marie: Jo det är jätte nervöst att hålla kurser första gången men jag hoppas verkligen att det blir bra.. 7 anmälda än så länge och det blir max 10 annars hinner man inte hjälpa alla.

    SvaraRadera