måndag 4 januari 2010

<3

Nu när det varit uppehåll från kurserna har jag varit lite slarvig på att jobba med hundarna. Tråkigt men sant och får erkännas. Jag vet att jag måste skärpa mig om jag ska komma någonvart.
Men så igår fick Vera lite aktivering, inget som jag tyckte var nåt speciellt när Vera faktiskt ska vara klicker van. Men det tyckte hon. Sov som en stock hela kvällen och imorse märkte jag verkligen skillnaden. När hon släpps ut ur sin sovplats brukar hon bara springa till dörren för att gå ut, men idag när Morgan släppte ut henne var det inte dörren som gällde, det var JAG! Rusar ut i köket där jag sitter och röker och måste bara säga hej och få lite klapp och kel innan kiss stunden. Morgan fick till och med gå och hämta henne hos mig för att hon skulle gå ut. Där försvann det dåliga samvetet för en stund.

Sen den andra hund jäveln ger mig gråa hår. Hittade små sår på Vera igår och det är väl inte så svårt att räkna ut var dom kommer från. Den där Nova leker alltså så hårt att hon biter hål i valpen och det gör mig vansinnig! Det kommer inte dröja särskilt länge förrän Vera tror att det är så man gör och katastrofen är ett faktum.
Nä jag blir knäpp på henne och orkar inte SÅ mycket mer. Som igår låg hon hos mig(vi pratar fortfarande om hund jäveln). Vi ser på tv ihop och plötsligt hoppar det fram en hund där som ska anses aggressiv, typ vakthund eller nåt, hjärtat börjar slå direkt på Nova, blir spänd som en pinne och ska fram och ta den. Det ska hon inte enligt mig och jag håller fast henne mest för att hon inte ska komma dit. Jag lyckas med den uppgiften men det tar lång tid innan hjärtat slutat bulta så hårt att jag känner det.
Jag försöker lugna henne genom massage övningar jag lärt mig men det går ikke att ta på hunden, jag visste inte att det fanns så mycket muskler i skinnet.
Får jag bara med mig mannen på detta blir det ensam kissning, bur när vi inte är hemma och korta promenader med aktivering. Helst spår. Men jag kan inte genomföra detta ensam och måste lägga fram förslaget till honom.

Det finns en avslappningskurs jag gärna skulle velat gå med henne, men då måste jag få tag på någon som kan gå med mig för jag klarar inte hålla detta muskel knippe själv om hon får något för sig.

Man ska inte köpa större hund än man klarar hålla..

Lev efter det... Kram

4 kommentarer:

  1. Eh, jag Tage massagekurs, jag behövde massage när vi kom hem. Han är också atark.

    SvaraRadera
  2. Jag vet precis hur det känns när man kommit lite snett i sitt hundägande. Man mår inte bra! Du har kunskaperna att klara av detta Emma. Håll ut!

    SvaraRadera
  3. Inte kul när det blir så att ens egna hundar bråkar med varandra, de ska ju samsas och ingå i en gemensam flock, kan det ej vara att de ej har bestämt ännu vem som bestämmer i flocken, ja, det är bra att du tar hjälp av din sambo, det är både roligare och lättare om man är två som hjälper till med träning så att vovvarna mår bättre och kommer bättre överens, hoppas allt ordnar sig, tycker att du är så modig och stark som har så många stora hundar, med egna viljor, du är en riktig kämpe. Kram

    SvaraRadera
  4. kan gå med dig om du vill:)

    SvaraRadera