tisdag 28 juli 2009

Ska jag gnälla idag igen? Verkar inte bättre. Det har varit en riktig skräpdag på jobbet ikväll. Jag vill ha semester samtidigt som stockholmarna. Anledning? För att slippa dom.

Pratar man inte normalt däruppe? Eller det är bara för att dom är här dom måste skrika så vi verkligen hör att de finns? Jag kan ha 15 skåningar i butiken och de hörs knappt. Sen kommer det in en stockholmare, som inte ens behöver ha sällskap, det räcker med en mobil för att de ska höras hur långt som helst. Och sen det där snacket om hur dyrt det är i skåne. Tror dock inte att det är billigare där. Sen beror det såklart på om man handlar på Maxi eller Mjela.
Det är klart att det finns normala stockisar oxå. Min teori är att de som är normala, är de som inte tjänar fett med pengar, och vill slösa det lilla dom har på att köra runt i skåne å gnälla o skrika.. Ta nu inte illa upp Marie, du är säkert helt normal. =)

Sen har halva polen oxå varit o hälsat på mig ikväll. Polacka fan som skulle betala var nog det dummaste jag träffat. Jga vet fortfarnade inte vad han ville. Han la upp en kyckling korv och 5 bröd på disken, jag sa hur mycket det blev o sen blev han helt dum. Han börja tragga sin polska o jag fatta inget. En kund sa till mig att han ville nog dela upp det. Så jag slog ut det från kassan, slog in bara korven, pekade på korven o pekade på vad det kostade. Han nickar, ger mig pengar och vi är klara med det. Sen slår jag in bröden, pekar hur mycket det blev (dessutom låtsades han inte se vad det stod o lutade sig nästan på mina tuttar) o då fattar han inte igen. Jag pekar på alla 5 bröden o pekar på kassan igen, då kommer nån annan jävla polack å de står där å håller på med sitt jävla läte. Sen virrar dom på huvudet. ??? Va?? Sen börjar han peka på korven igen o jag försöker förklara att den är ju betald. Tillsist är mitt tålamod slut, jag tar den där jäkla korven från honom å ger han pengarna han betalat för den och när jag ska ta bröden oxå betalar han dom. Jag vet inte vad han ville och menade, och det är inte lätt att förstå när de inte kan ett ord svenska eller engelska. Kön var lång o kunder verkade helt irriterade men vad ska jag göra? Tänker inte lära mig polska bara för att svenska företagare är för snåla att betala lön till svenska arbetare..

Det sista jag ska gnälla om är att när jag hade stängt affären, går jag ut genom gatuköket, genom serveringen och där sitter/står en familj. Jag reagerar för det är så skitigt på och runt deras bord. Det låg mat och sönderrivna servetter runt dem på golvet. 2vuxna Och 3barn. Jag går bort till luckan o säger till tjejen som jobbar att fy som det ser ut i serveringen, jag hoppas att de plockar undan annars är dom ju tröga. Precis när jag säger det kommer dem ut genom dörren. Jodå, vi lämnar skiten bakom oss.. Visst tjejerna får betalt för att städa innan de stänger, men vad lär dessa vuxna sina barn? Jag kan aldrig tro att ungarna hade fått slänga grejer så runt sig om de varit hemma. Inte hos någon bekant heller för den delen.

Vi har ju skolan rakt över vägen. Ungdomarna kommer och handlar på rasten. Det dom köper är ju oftast förpackat på något vis. Dessa förpackningar "tappas" på parkeringen. Det är väl inte coolt att slänga i papperkorgen som står precis utanför..

2 kommentarer:

  1. Oj, jag tror att jag smyger ut igen. Här osar det svavel! Men håret blev i alla fall snyggt.

    SvaraRadera
  2. Vilken jobbig dag, jag tycker inte heller om folk som pratar i sina mobiler och låter hela världen få veta om alla sina privata saker, känns som om det ska vara så märkvärdiga, det är nog ingen som är intresserad utav en okänds persons privatliv.
    Jobbigt när kunderna ej kan språket , om det åtminstone kunde engelska så vore det ju toppen, men att bara prata på sitt språk så är det ju frustrerande för dig, stackare.
    Ja, det är mycket skräpande överallt, här där vi bor så klagar folk mycket på hundskit, men sätt upp flera sopkorgar ute så är det ju lättare att ta upp, jag har burit på flera skitpåsar flera meter innan det har kommit en papperskorg, och allt skräpande, man pratar om att man ska vara mån om miljön, men man kan inte lära dem små hur man ska bete sig och vart skräpet skall läggas när man har ätit färdigt, och kul för de andra kunderna som kommer efteråt och ska äta, usch, hoppas att du får en bättre dag idag. Kram.

    SvaraRadera