måndag 20 juli 2009

Tempen ligger på 38.1
Hunden är pigg tycker jag. Dock känner jag igen en del saker sen förra omgången. Som att hon är väldigt kelen. Älskar Nikita, vill ligga nära henne och slicka på henne.

Jag ser inga flytningar, det gjorde jag förra gången. Först var det gula flytningar som försvann sen kom det bruna efter ca 2 veckor. Hon luktar inte nu heller, förra gången kom stanken på kvällen.

Jag vill bara blunda o hoppas att det går över.
Jag kanske inbillar mig. Har ju ändå gått och oroat mig sen hon började löpa.

Jag har kollat på försäkringen. Man får inget om hunden inte är sjuk. Men jag blir ändå inte klok på om jag kan ta den när jag tror att det är så. Förra gången fick jag nästan övertala vetten om att det var så. Det kunde det inte vara. Hon är för ung. Jag ser inget på röntgen. Blod provet visar nån liten infektion. Säker på att hon inte är med valpar.

Fick en "typ" abort spruta sen forsade det av hunden. Jo men det var ju livmoderinflammation.
Jag ska ringa Per imorgon. Gynnar lokala som man vill ha kvar och vet är duktiga. Som säkert inte säger emot mig. Och jag säger inte emot honom då jag inte förstår...

När detta är över vill jag inte ha Folksam längre. Jag blev lite sur när jag hittade detta på deras hemsida. Tryck på "kan alla hundar försäkras"

12 kommentarer:

  1. Hej!

    Hittade till din blogg igår, är också väldigt hundintresserad, jag och min sambo har 2 hundar, snart 3 hundar på lördag, en terrier tik på 5 år, kastrerad, adopterad från Spanien, en schäfer/springel spaniel hane på 2 år, och sedan får vi en dvärgpincher tik på 5 år, på lörda,g hennes ägare orkar inte ta hand om henne längre, men hon har sällan fått gå på promenad, hon är inte chippad, ej försäkrad och inte vetrinärsbesiktad, så nästa onsdag ska hon chippas, när vi kommer hem från semestern så skall hon vetrinärsbesiktas och kastreras, hade också folksam förut men bytte, tyckte ej att d et var bra alls, så nu har jag mina hundar på sveland försäkringar, väldigt trevliga och bemötande, så om du vill byta försäkring så läs om dem på deras hemsida. Undrar lite , du har ju 3 tikar , är någon kastrerad? skaffade du alla på samma gång, har de bråkat om rang någon gång? tycker att dina hundar är underbara, väldigt söta, folksam är diskriminerande,Tack för en fin blogg och intressant läsande.Mvh.Marie

    SvaraRadera
  2. Hej Marie, kul att du hittat hit o hoppas du stannar =)
    Anledningen till att jag har folksam från början är att när jag övertog Dilba -03 var hon redan förs. i folksam så det var bara att ta över. Sen fortsatte det och jag tyckte att det var bra för de försäkrade Ambulls och det är inte alla som gör det.. Besviken blev jag dock när jag såg att de ändrat liv från 12000:- till 6000:- ringde och frågade varför o det skulle va för att hon inte hade regnr. från SKK. Då hade jag haft henne för 12000:- i 4 månader. Då var jag inne på att byta men sen har det inte blivit av..
    Kul att höra att du ska få DP, tycker de är häftiga :) Om de får det de behöver dvs. Men det ska nog gå bra för er.
    Mina 3 tikar ja.. Alla löper med jämna mellanrum, Nova kommer antagligen bli kastrerad nu, om det visar sig vara livmodern igen. Känner inte att det finns nån mening att ge medicin om och om igen. Dessa tre hundar har jag haft sen de var små, med ca ett års mellanrum. Nikita är 3, Troja 2 och Nova 1 år.
    Nova är den som inte riktigt vet att hon faktiskt minst, till åldern, annars störst. Hon har bitit Nikita 2 gånger och vill väl gärna bestämma här hemma. Troja finner sig i det mesta och Nikita bryr sig inte heller så mycket. Därför har hon väl aldrig riktigt fattat att man ska passa sig för de äldre.
    Hoppas du fick svar på dina frågor även om det blev långt och rörigt. Fråga annars igen =)
    Mvh Emma

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Tack för dina svar, ja, det var dyrt när det blev upp till 6000 kr i livförsäkring, jo, jag arbetar som dogwalker på dagarna och mina hundar är med mig på jobbet, så de får vistas utomhus, får social träning, träffa andra hundar och mycket lek, de är helt slut när vi kommer hem, jobbar ca. 4-5 timmar o dagen, under sommaren blir det mindre, min terrier tik är helst en ensamhund, när vi fick henne så var hon 9 månader, och full av liv, lek och bus, älskade allt och alla, men en dag när vi var ute och gick så kom en svart stor hund och attackerade henne, och det hände 2 gånger, efter det så blev hon reserverad mot vissa hundar, & med dogwalking hundarna så leker hon med dem hon har känt längst och det fungerar bra, När vi fick Findus när han var 10 v, så var Trude inte alls glad, tog henne fyra dagar att acceptera att han skulle stanna, sedan så tog ca. 1 månad, då de började leka och han fick komma nära,hon är lite vaktig mot sina ben, men ej mot oss för det tog vi bort från henne när hon var liten, så respekt har hon för oss, men det är andra hundar som kommer i hemmet som oroar mig. men min sambo säger att det ska gå bra, för jag var orolig när Findus kom också, men han är ju hane och undergiven, han vet att hon bestämmer, hoppas innerligt att allt går bra. Gick det bra när du kom hem med dina valpar? Är hundarna hemma på dagarna när du jobbar eller har du dem med dig? tycker att det är kul att hitta andra hundintresserade, har även gått på rallylydnad med våran hanhund Findus, och skall fortsätta med det under hösten, han har mycket energi så på fritiden när vi ej jobbar så har han en klöjverväska för att få lite motstånd och han tycker om att bära den, vi brukar också spåra i skogen, har ej gått någon kurs men har en bekant som har mycket spårkurser, så hon har lärt mig ett och annat och vovvarna tycker att det är jättekul. Mvh.Marie

    SvaraRadera
  4. Var ej orolig, din blogg är så intressant så jag kommer att stanna...Mvh.Marie

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Förlåt att jag frågar så mycket, men som sagt tycker att det är häftigt att du har 3 tikar i samma hem, jag undrar var de många som ifrågasatte att du tog hundar av samma kön, man har ju läst att man ej ska göra det, och man ska ha stora mellanrum i ålder. men tror att det handlar mycket om en själv hur man hanterar situationen och hur man är som flockledare. När din ena hund hade bitit den andra, vad gjorde du då direkt efter? Mvh.Marie

    SvaraRadera
  6. Hej Marie, vilket jobb du har! Verkar helt underbart, och perfekt för den sociala biten med hundarna. Jag jobbar i affär och har då ingen möjlighet att ta med hyndar på jobb, hehe. Jobbar väldigt olika tiden och sambon oxå och det är väldigt sällan de är hemma ensamma mer än 2-3 timmar.
    Jag vet inte hur mycket du har läst av min blogg men som jag berättat har jag haft 3 hundar innan. Nr1 var en tik, nr2 som jag övertog var en hane. Inga kastrerade. Så det var mer positivt av omgivningen när Nalle dog och det bara blev tikar istället. Nackdelen med att de kommer tätt är att de 2 yngre är ju valpar fortfarnade, och de leker.. Annars har det inte varit några problem med åldern. När hundarna slogs första gången var jag inte hemma, såklart spelade en stressande faktor in.. Bollen.. Nikita leker ju inte med bollen utan hon tar valparna, och då blev Nova arg. Sambon skickade in dom i huset o de fick ligga där o ha tråkigt istället. Andra gången vet vi inte vad som hände, hundarna var ute, nån morrar o låter sen kommer Nikita in med ett sår på nosen. Tyckte det var bra att de kunde avsluta det själva.
    Nikita är ju inte så glad i hundar hon inte känner, men när vi kommer hem med valpar blir hon överlycklig. Hon tvättar o kelar o berättar var man kissar och sover:) Men hon är alldeles för snäll, när de blir lite större har de ingen respekt för henne.
    När vi kom hem med Nova tyckte Troja att det var onödigt, hon tog stora omvägar i början, gick upp i soffan för dit klarade inte Nova att hoppa. Det är bara gamle Nalle som inte tyckte om valpar. Fast han var mest rädd för dom.
    Fick jag med allt?
    //Emma

    SvaraRadera
  7. Väldigt intressant läsning,ja mitt jobb är härligt, men ibland när det är ösregn eller snöstorm så känner man att man helst vill ligga under täcket, har inte läst hela din blogg ännu från start, skall göra det, ja, det är ju annat att få in valpar i hemmet, men har tänkt när man tar in en annan tik i samma ålder, de har ju träffats hemma hos dvärgpincher, eftersom hon bor hos min sambos morbror, och hon har aldrig visat någon aggressivitet där, våran tik har fått gått fritt både ute och innen i hennes hem, när våran tik har morrat då går dvärgpinchern iväg, hon verkar förstå varningarna, hoppas bara att hon gör det hemma här också. Våran hanhund älskar Gucci, Gucci,dvärgpinchern brukar slicka honom i munnen och på läpparna och vill ligga nära, men till hösten blir det kastrering på lilla tiken och nästa år på hanhunden, är väldigt go och underbar mot alla människor och lite rädd för barn, men hundar i hans egen ålder så vill han gärna buffra till sig,men väldigt kelig, vill ligga nära och ibland i famnen, han glömmer bort att han väger 19 kg....Väldigt kul att vi har fått kontakt...många säger att vad ska ni med en hund till, men vi sa att vi vill gärna prova att få ordning på den lille tiken och vill ge henne ett hem med regler, lydnad, motion och kärlek och mycket äventyr, nästan vart vi än går så har vi våra hundar med, de är ju våran familj. Mvh.Marie

    SvaraRadera
  8. Ja det är så det ska va, att de får följa med. Men det blir svårare och svårare ju fler man har =) Vi brukar ta med en åt gången så någon får alltid följa med men det kan ju bli lite liv på folk om man kommer med 3 mördar hundar.. Hehe.
    Det där med "vad ska ni med en till" har jag oxå hört.. Tråkigt men det är mitt val (och ditt). Klarar man det inte är det upp till var och en, ingen annan. Det där med att de är lika gamla kan bli problem.. Och det kan oxå gå jätte bra. Om DP:n fattar signalerna är det kanon! Det är ju ändå terriern som bott där först..
    Jag tycker oxå att dte är kul att vi fått kontakt, byta erfarenheter och dyl. Du har ingen blogg jag kan läsa??
    //Emma

    SvaraRadera
  9. Hej!

    Jag har tänkt att starta en blogg och skriva om våra hundar, guldhamstern och mitt jobb som dogwalker, men tänkte vänta tills hösten för att se hur det fungerar med alla 3 hundar och då har jag ju lite mer att berätta, när jag väl har fått en hemsida så får du adressen, ja, det har jag också oroat mig för att de är lika gamla, men våran tik är kastrerad, kan det göra skillnad och sedan så skall ju DP också kastreras, tror du att de blir skillnad då`? jag hoppas verkligen att det går bra, vi brukar ta med båda hundarna, nu blir det ju 3, och om inte några vill ha oss på besök med 3 så får de vara, ibland har vi endast tagit med hanhunden, för han tycker om att hänga med til folk, älskar att åka bil och båt, våran tik tycker inte om något av det, jo följa med oss, gå promenader, springa fritt i skogen, spåra, men mest ligga i lugn och ro och ta det lugnt.....ja, kan tänka mig att du får många blickar när du går med alla dina 3 hundar, människor har ju så förutfattade meningar om allt, de borde ta reda på lite fakta först och lära känna personer och hundar ,innan de gör sina uttalanden, men vissa tror alltid att de har rätt. dt är som att dra alla människor över en kam, samma sak verkar gälla de så kallade " mördarhundar"..tycker att du är väldig tuff som har dessa starka hundar, vad brukar ni träna? Mvh.Marie

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Jag kunde inte vänta med att skaffa blogg så idag har jag gjort det, och du kan gärna gå in och läsa har ej skrivit så mycket ännu men litegrann,
    mariesvovvar.bloggspot.com

    Mvh.Marie

    SvaraRadera
  11. Jätte skoj att du oxå skaffat blogg, men du har nog skrivit fel adress =/
    Jag ska inte uttala mig om det kommer bli skillnad om de är kastrat, jag har ingen erfarenhet av tikar. Har varit med om ett par hanar bara, en som blev from som ett lamm av kastrering, och en som blev han ilsk..
    Min träning ja.. Jag vill träna så mycket men det händer inget. Jag skulle gärna vilja spåra lite med dom eftersom jag veta att det är kanon aktivering och de faktiskt tycker det är kul de gånger vi provat. Jag skulle behöva nån som ger mig en spark i arslet och följer med mig, hehe. Jag har gått en aktiverings kurs i olika omgångar. Man lär sig inget vettigt bara en massa roliga saker, cirkus konster bla. Jag vill att mina hundar får mental aktivering, promenader är jag hel kass på.. Tyvärr. Sen kämpar jag febrilt med inkallningen på Nova.. Hoppas nu du uppdaterar din blogg så jag får mycket att läsa =)

    SvaraRadera
  12. Ja, det ska vara mariesvovvar.blogspot.com

    SvaraRadera