onsdag 17 mars 2010

Bajs

Idag pratar vi bajs. Om bajs som våra älskade hundar släpper ut. I dagens lokaltidning är det en artikel om folk som inte plockar upp efter sina dogs. Det borde väl vara självklart för en seriös hundägare? MEN, jag tycker att det beror lite på var hunden gör det.

Jag försöker tänka att man inte låter nåt ligga kvar som det finns en risk att nån ska trampa i det. Som i skogen, så länge det inte är på stigen kan det väl ligga kvar? Eller om man skulle vara i lite mera tätbebyggt område och hundar backar in en buske och skiter? Då är man ju nästan dum om man skulle in och trö där?

För ett tag sen var ju jag och Andreas ute och gick en del i byn. Så seriösa som vi är plockar vi såklart upp efter våra hundar om de pluttar... Sen kommer problemet, var gör man av påsen? Detta stod oxå i lokaltidningens artikel, att man fick absolut inte slänga påsen i vanliga papperkorgar. Vad gör det för skillnad? Det är väl ändå ingen som sitter och sorterar och tycker det är äckligt med en bajs påse? Om knarkare kan springa och slänga gamla sprutor, alkisar slänga burkar, vad är bajs då?

Ja, det är nog dagens fråga, varför får man inte kasta bajs?

7 kommentarer:

  1. Tycker "de" att man ska ta det med hem,oxh gräva ner det i jordklotet istället? Om man inte får kasta det så är det ju ingen mening att plocka upp det.?! Barnbajsblöjor kastas ju i soptunnor. Får man inte det heller?.....vad är annars skillnaden?
    För övrigt är det jäkligt äckligt när det ligger kvar på trottoarer och där man går. Håller med dig Emma.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  2. Så här är det kära Emma: dom som jobbar med skötseln av buskar och gräsmattor i byn vill inte trö i hundbajs när dom måste krypa in i buskarna för att räfsa löv och annat skräp som hamnat där. Sen kan man tycka att kommunen får ta en del av ansvaret när dom inte sätter upp bajstunnor men plocka upp i busken för trädgårdsarbetaren skull. Kram

    SvaraRadera
  3. Jag håller med, tänker på alla dem som gnäller på hundägare som ej tar upp hundbajset, men alla dem som skräpar ner i naturen och barnen gör likadant, kastar matrester som våra hundar äter, lika äckligt är det, och som sagt bajset kommer ju tillslut att mulltna ner i jorden, men skräp och plast, och vi har samma problem här, man plockar upp bajset, men vart ska man slänga påsen, inte så kul att gå runt hela promenaden med flera bajspåsar eftersom man har fler hundar. Värst är väl de som tar upp bajset och kastar påsen i naturen då kan man låta det ligga i första taget.....Kram

    SvaraRadera
  4. Tror det är pga lukten. Papperskorgar som är vid bänkar eller utanför affärer är en sak, men dom som står utmed cykelvägar mm borde vara skit samma. Men ibland när man burit på båsen i en kilometer så slänger man i första bästa =/ Här där vi bor är det sanslöst mycket skit. Hela bostadsområdet, cykelvägen, parkerna, utmed kyrkogården - ja överallt. Jag var vansinnig igår när jag insåg att jag stått och gnott in fötterna i en skit när jag tränade Levis. Äckligt och ansvarslöst!

    SvaraRadera
  5. ja du de e fan inte lätt o veta va man ska göra då kram andreas

    SvaraRadera
  6. Om man inte kan bära med sig en bajspåse bör man inte ta ett så stort ansvar som att äga en hund!

    SvaraRadera
  7. Jag menar inte att man ej ska plocka upp hundbajset, jag gör det alltid, även om jag får gå 30 min med flera hundbajspåsar...tycker som sagt att man borde sätta flera papperskorgar eller hundbajskorgar ute där, man endast kastar hundbajspåsar...det vore något. Och alla bor inte i hus och har soptunnor utanför, vi som bor i lägenhet har lite svårt att ta med hundbajset hem....Inte så lyckat.

    SvaraRadera