söndag 21 mars 2010

Det här gick ju riktigt bra!

Jag kände mig lite sugen på att träna hund idag. Så Andreas och hans hundar, jag och Nova och Vera åkte till hörröds grusbunke för att träna. Vad som skulle tränas stod inte riktigt klart. Jag har ju fått en del bättre självförtroende vad gäller hundträning när det var någon som sa att jag hade stor kunskap. Då slog det mig att det har jag kanske bara att jag inte tänkt så mycket på det.

Så jag kom till grushålan först och tog ut Nova som skakade som ett asplöv pga stressen som kom på två röda. Det var inte lönt att försöka göra nåt med en hund som var så stressad att hon inte kan äta. Nova + bilen.

Andreas tar ut Mira och jag känner för lite lösträning (med lina). Först börjar vi med att klicka kontakt, fågelskrämman. Sen börjar vi gå, när Mira inte tar kontakt står Andreas stilla och är tyst, när han får kontakt blir det klick godis prat och framåt-gående. När detta känns bra byter vi till löplina som jag håller, där Andreas går motsatt håll från hunden och belönar när hunden kommer till honom där vi ökar kraven på vilken sida hunden ska infinna sig på. Detta går jätte bra! Vi avslutar med några Klara-Färdiga-Hit!
Vi gör samma med Svea och Vera förutom att vi släpper dem lösa efter träningen och tränar på vem som följer vem egentligen. Det är ju hunden som ska följa oss, inte tvärtom eller hur!?

Jag tycker att Mira kan få en omgång till men Andreas undrar om jag inte ska träna Nova "för det är ju faktiskt hon som behöver det". Jäkla Adde och jag muttrar nåt om att han kommer att få sår i händerna efter linan, mutter mutter..
Men okej, han får ju skylla sig själv. Så jag gör samma sak med henne och känner att fastän hon är ganska högt i varv får jag kontakt och hon vill vara nära mig. Så jag bestämmer att hennes belöning får bli att springa lös i hålan. Så jag kopplar loss henne men hon fortsätter att hålla kontakt med mig, perfekt, och vi jobbar lite till och jag släpper iväg henne på ett varsågod. Springer ett varv och kommer tillbaka, belöning! Nästa gång jag ser att hon är hyfsat långt iväg provar jag att göra en inkallning, och hör och häpna, hon kom!
Ni som har läst min blogg ett tag vet vilka problem jag haft med Nova och inkallningar, ha henne lös osv. Har hon mognat eller min träning gett resultat, äntligen?

Andreas vill prova att göra det en gång till med Mira, lös. Jag tycker att vi ska börja med linan och släppa när tiden känns rätt. Denna gången vet Mira direkt vad hon ska göra för att få sin belöning, och vi lägger till några fler klara-färdiga-hit. Släpper henne lös, belönar att hon är hos Adde och precis efter hon tagit sin godisbit drog hunden all världens väg.. Jaja, efter dessa två timmar var det väl räknat med ett nederlag.
Men hur gör vi nu? Ska vi stå där och gapa när jag precis sagt att han ska va tyst när hon inte har kontakt? Vi har ju tränat massor på att det händer roliga saker hos husse. Vi avbröt träningen, släppte in hunden i boden utan att säga nåt, kopplade och åkte hem.

Vad säger ni, hur hade ni gjort?

2 kommentarer:

  1. jag hade inte tagit av långlinan idag utan tränat ett par dagar till så att det verkligen sitter. + tränat det där med att kasta godis mot hunden så hon får bort sin lust att sprinta iväg. Men det är jag... vem vet om det hade varit bättre?????? Du vet säkert vad du gör Emma så du gjorde säkert helt rätt. Du kan mycket mer än du tror ;-) Kram.

    SvaraRadera
  2. jag tyckte de gick jätte bra ja de mästa då o en hel del framsteg mäst tack vare dig du e jätte duktig lyx för mig o ha dig som personlig tränare haha kram andreas

    SvaraRadera