torsdag 3 december 2009

Tjat moster!

Jaja jag vet att jag tjatar om lilla Vera men hon är så himla duktig. På allt, än. Hon har haft lite tråkigt ett par dagar och idag tänkte jag träna lite, hade inte bestämt vad än. När jag plockar fram mina saker och kallar på henne, sträcker hon på sig så hon bugar. Jag klickar och belöna. Vera undrar vad hon gjorde?
Sen klickar jag för att hon tittar ner, sträcker fram tassen och sen bugar hon på riktigt! Det tog ungefär 5 minuter att lära in beteendet. Sen tränar vi lite "sitt kvar" utan stora krav och nu sover valpen gott. Tänk på den tiden när man skulle gå valparna trötta. Jag är så glad att jag fick reda på vad som verkligen händer med valpen på långa promenader.

Ang. tänderna, jag har tagit ut två stycken kindtänder på henne, och nu luktar hon mycket godare i käften. Hörntänderna uppe, har hon tappat en och en sitter kvar. Fastän den nya har kommit fram en bra bit. Nu vickar jag tänder som aldrig förr. Operation vill jag helst slippa på henne.

Sen har vi idiot hunden. Har nu kommit så långt att hon vill äta hundar på tv. Hon vet precis i vilken reklam det finns hundar. Som tex Uncle Bens reklamen. Klockan ringer och hela familjen kommer till undsättning, även hunden som ger ett litet skall. Nova flyger upp, skäller tillbaka och/eller gnyr och bara väntar på att den ska komma ut ur tv:n så hon kan ta den.
Jag borde kunna klicka bort beteendet, men hur ofta har man klicker och godis redo i precis rätt ögonblick?

Hur är det man säger, idag är hon billig?!

Kram

2 kommentarer:

  1. Så kul att du lyckats lära in buga! Det har vi också försökt men lagt det lite på is...

    Den andre busen verkar ju sjövild?! Liten utmaning å bita i antar jag =)

    Här har lugnet precis lagt sig efter en hård storm! *pjuh*

    ha det gott

    SvaraRadera
  2. Ja det gick smärtfritt att lära in det. Hon är rolig att träna med lilla Vera.
    Nova ja, alldeles sjövild och förbannat stark. Inte bra.

    SvaraRadera