tisdag 31 mars 2009

Det har varit så underbart väder idag, kände riktig energi när jag åkte från jobbet kl.ett, men när jag kom hem var det borta. Suck. Var ute en runda hos kaninerna med Nova men tröttnade snabbt.

Jag skulle gärna vilja vara en sådär pigg o energisk människa men vad ska jag äta för att det ska bli så? Ska nog inhandla lite vitaminer..


Jag o Andreas var o kollade på fotboll ikväll. Hmm, det lät som att vi är intresserade.. Nä det var för hundarnas skull, hade tänkt träna kontakt o det vi har i läxa. Svea gick upp i varv som tusan, så jag tog mig friheten att leka instruktör..

Jag skickade iväg honom en bra bit med att vända Svea från oss o fotboll, träna passivitet, det tog minst en kvart sen slappnade hon av lite, då fick hon gå, när stressen började igen fick han göra om samma sak igen. Kändes som att det hjälpte för i slutet satt vi ända intill planen o träna kontakt. Min lilla snäcka föregick tom med gott exempel, tror hon märkte vad som var på gång för hon la sig bredvid mig o var alldeles lugn. Jag sa -Bra, va sån här alltid..

Ja det kändes verkligen som framsteg. Tänk femton ungar som jagar varsin boll o min lilla Nova tränar ligg kvar 10 meter därifrån. Ni skulle se stoltheten i mina ögon nu!

Nu är det bara den här satans inkallningen. Hon är så självsäker, klarar sig riktigt bra utan mamma, får hoppas vi har det på kursen nästa gång, för nästa igen kommer inte jag..



Pratade lite med en kompis häromdagen om olika syner på hundträning. Hon känner en som blivit utbildad av han den där Stefan.. Behöver nog inte förklara..
Han som då har blivit utbildad säger att man ska inte va så jävla puttenuttig med sina hundar för det är ju faktiskt ett rovdjur o dom är inte till för att kelas med. Ja suck.
Hon frågasätter ofta vad som är så bra med "mina" metoder jämfört med "hans", och jag är så dålig på att förklara plus att jag blir lite irriterad varje gång det kommer på tal. Jag påstår ju att mina hundar inte lyder mig för att dom måste/är rädda för mig, utan för att vi har ett samarbete. Eller försöker..

Jag gjorde en jämförelse, kanske en dum sådan men vad gör man.. Om du säger till din unge att städa sitt rum, så får den ett choklad när den är klar.
Eller du säger till den att städa sitt rum, annars får den inte sitta vid dator/tv på en vecka. Vad ger bäst resultat? Fick väl inget svar, men var det en dum jämförelse??


Godnatt vänner!



2 kommentarer:

  1. Eftersom Svea lyckades komma ända fram till planen så var du en bra instruktör. Eller hur? Inkallning nästa gång? Ska viska i Monikas öra. Lovar!

    SvaraRadera
  2. Det var inte alls en dum jämförelse. Vi sysslar ju med positiv förhandling medans det dom sysslar med är negativ korrigering. Förnedring skulle jag säga.. Fortsätt som du gör. Du gör det så himla bra. Kram tjejen!

    SvaraRadera