måndag 6 april 2009

Jag har så fantastiskt ont i min (hej hej) vänster axel. Tror faktiskt att det beror på min lilla hunds ryck o slit i kopplet. Tror faktiskt att jag tar o byter namn på henne, numera är Nova BB = Barbro Börjesson.

Ja ialla fall har jag jäkligt ont o idag när jag skulle bära några läskpack knyckte det till o det kändes som om axeln gick ur led litegrann. Gnällde lite o sen var det bra. Hittade saker som hade kommit in under en hylla i affären, kröp ner på golvet o sträckte mig in.. Precis när jag greppar saker smäller det till i ANDRA axeln, det gjorde så ont att jag fick sitta kvar på golvet o blunda o bara hålla mig om den axeln, då gjorde det så klart ont i andra när jag satt så. Vet inte om jag går o spänner mig på nåt vis eftersom det är bägge axlarna nu, ont har jag iallafall o har problem med att svänga när jag kör.

Idag på kursen hade vi inkallning på schemat, underbart! Jag är väldans osäker på att hon ska komma till mig när jag kallar, eller hon ska bråka med de andra hundarna. Det fick bli löplina på för säkerhet men hon kom faktiskt direkt, jag blir så glad! Sen e det ju det om hon är så intresserad av de andra hundarna när jag inte håller i kopplet. Som när vi tränade stanna idag, då sitter/ligger alla hundarna ganska nära varandra o då verkar hon inte bry sig märkvärt, "lille" Milton satte sig på hennes mage o då reste hon sig inte ens. Jag vill nog be någon som är stark o inte har problem med axlarna att hålla henne o se om hon reagerar likadant när hundar bråkar/leker som när jag håller. På teorin idag pratade vi om att hundarna känner av när vi ska på kurs, även om vi inte gör nåt som förknippas med det utan bara genom "tanken", då kanske jag tänker att nu skälls det därborta då måste BB skälla tillbaks o jag ska stoppa henne, utan att jag vet att jag tänker det? Är det något som tål tänkas på eller?
Jag satte henne i buren ett tag o då brydde hon sig inte om hundarna som gick nära förbi.

Jag tänker mycket på det här. Kändes som jag fick klarhet på teorin idag, vi pratade om handikapp oxå. BB viftar inte på svansen som andra hundar gör o då blir kanske andra hundar osäkra på vad hon menar, och en hund blir glad på henne o nästa blir sur och då vet inte BB vad hon ska göra med nästa för hon vet inte vad som kommer komma?

Jag tyckte BB var duktig på kursen idag, bra kontakt och jag blev jätte imponerad av att hon stannade kvar, länge o svårt. Hon reste sig nån gång men hon stod ändå kvar, i vanliga fall tar hon sin chans till flykt. Och så inkallningen, det gick så bra, nu vet jag nästa kommando jag ska träna in, jag lärde mig nåt nytt idag. De andra gångerna jag gått kurs har vi alltid sprungit när vi gett kommandot o det har resulterat i att för att BB överhuvudtaget ska komma alls måste jag springa o liksom "lura" henne till mig. Idag kom hon på bara kommandot =)

Och min axel då? Jo vissa tillfällen trodde jag att jag skulle tappa henne. Varje gång hon rycker eller stannar när jag går tror jag faktiskt att den ska gå av. Tror jag ska köpa en spikmatta.

Det är lustigt att jag svamlar på detta viset varje måndagskväll.

Tack för att ni läser kära vänner!

//Emma

5 kommentarer:

  1. Jag tyckte din Nova var en liten pärla igår! Det beror på dig! Du jobbar så aktivt med henne och är snabb i belöningarna. Du ska bara våga. Is i magen!

    SvaraRadera
  2. Emma! Både du och Nova var jätteduktiga. Hon var ju helt perfekt i inkallningen ute i lilla skogen. Dessutom tyckte hon ju det var helt ok att *lille* Milton satt på hennes mage. Hon kanske tyckte det var varmt och gosigt med hans lurviga päls haha ;)Det märks att du jobbar mycket med henne. Och det ska du ha credit för i massor! Fortsätt som du gör, tydligen gör du ju rätt:D Kram!

    SvaraRadera
  3. Godmorgon vännen. Vad glad jag blev när jag läste ditt inlägg. Då är inte så att jag bara står och svamlar en massa på teorin utan jag lyckas lära er något nytt. Tyckte Nova var så duktig igår. Tror nog du kan börja lita mer på henne.

    SvaraRadera
  4. Ja nästa gång gäller det! Ska sluta upp med att vara så jäkla orolig! Varken jag eller Nova vinner på det.

    SvaraRadera
  5. Morn morn! Jag hade en duktig tjej här som gjorde den.Om du är intresserad så kan du få hennes telnummer,så gör hon till dej också.Kram

    SvaraRadera