torsdag 23 april 2009

Uppfostran??

Det är rätt så vanligt att man läser "Pitbull bet unge" eller "Kamphund dödade papillon". Så idag läser jag tidningen. "7-årig flicka biten i ansiktet" då undrar jag såklart, vad är det då för hund? Det stod ju inte på framsidan o inte i rubriken heller. Då måste det vara något skumt.
Läser vidare i artikeln o då framgår det att det är faktiskt en golden som bitit. Attans. Här har vi då lilla mamma som säkert är helt säker på att just hennes hund är världens snällaste, ingen fara att binda den här. Och så har vi ju då lilla mamma som inte har berättat för sina barn att man går aldrig fram till en bunden okänd hund. Eller ja, det kvittar om den är okänd eller inte, vilken hund som helst kan känna sig osäker när någon kommer med flaxande armar o pipig röst med ett ansikte som blottar alla tänderna för hon ska bara pussas. Eller hur?

När Morgans lillebror Jörgen var mindre hade han en stor blandras hund, Heavy, han var lilla Ronjas bästa kompis, Ronja har nog bara varit 2-3 år? Hon låg bredvid Heavy på golvet o sov, gulligt. En dag springer Heavy ut på gatan framför en traktor, blir överkörd o dör. Alla blir ledsna. En dag ska familjen till maxi, där kommer det en hund som liknar Heavy o Ronja piper till -Ah, Heavy! Springer bort o kastar sig om halsen på hunden, ägaren får hjärtat i halsgropen för hans hund var inte alls van vid barn. Det gick bra, men det hade kunnat gå illa. Nu var ju inte Ronja mer än som sagt 2-3 år men är man sju borde man ju vara så stor att man förstår en sån här grej, om mamma/pappa då har berättat...

Nu verkade det inte vara så farligt för Golden hunden hade aldrig visat några aggresiva tendenser innan. Men om det varit en pitbull istället, samma förutsättningar, så hade den skullat omhändertas o avlivats.. Sant?

Jag vet inte ens var jag vill komma med det här.. Ville mest skriva av mig..

Jo en sak till som jag tänkt på, tänk dig att du har en bunke ungar o alla tjatar om att de vill ha en hund, ok bara ni själva går ut med den osv. Då faller rasvalet ofta på just en Golden. Många andra hundar hoppar man över för att en "Golden är ju snäll o barnvänlig". Sen får barnen göra vad dom vill med den, dra o slita o skrika. En dag får hunden nog o biter ifrån sig. Då hamnar de överst i bitstatistiken, för att vi skaffar en golden för dom är snälla, AAaarrrrggg!


//Emma

4 kommentarer:

  1. Tummen upp för Emma.. Hörde oxå detta på radion. Och tänkte ungefär samma som dig. :)

    SvaraRadera
  2. Gissa hur ofta jag möts av denna otroliga okunskap vad gäller golden när jag kommer gående med mina två. ALLA skickar utan att blinka fram sina barn för att klappa dom utan att kolla med mig först. Då förvandlas jag till en riktigt elak kärring. Hellre det än att jag riskerar att mina hundar försvarar sig. Grrr! Aaaarrrgg!

    SvaraRadera
  3. Hej hittade faktiskt din sida precis, har läs igenom dina första inlägg nu. Tycker likadant som dig, varför ska golden vara den perfekta hunden? En av mina mammas grannar har en golden. Och jag litar inte på den hunden för fem öre. Jag själv har en blandis tik mellan Boxer/bordercollie. Så hon är lite lik amstaffs blandning. Så jag själv har blivit stanad 4 ggr av polis bil pga av hur min hund ser ut. Hon har aldrig gjort något. Hon är familjens clown. Hon har inget problem med andra hundar katter el vilket djur som helst. barn älskar hon. hon lägger sig ner och låtar alla klappa henne. Men jag känner att när det gäller barn så är det många ggr barnets fel (alltså föräldranas fel)För hur många barn får man säga till att inte nypa dem inte krama dem för hårt. och att dem ska klappa fint? Är det inte sunt förnuft för föräldrarna att berätta sånt för sina barn ifall de inte vill att dem ska råka illa ut?
    Mvh Mia

    SvaraRadera
  4. Kul att nån håller med mig!

    SvaraRadera