lördag 6 juni 2009

Åh nej!

Ni vet för ungeför en månad sen när jag hittade lite kaniner i boet. Nu är det ännu värre.

Skulle släppa ut ungarna i gräsburen så de fick springa lite, tänkte att det var nog bäst att rengöra buren oxå lite, det bli ju grisigt med 3 kaninbarn o en mamma kanin.
Ser att där är blod i buren. Hmm. Barnen verkade ju ok när jag tog ut dom, så jag skulle kolla mamma kanin men hon sprang iväg, in i boet. Så jag öppnar, ska ta henne, och vad hittar vi här?? Jo ett nytt jätte stort bo med 6 nya kaninbarn.

Jag har haft kaniner hela mitt liv, och jag har ofta haft par ihop oxå. Men jag har aldrig varit med om att de gjort nya barn innan de andra flyttat ut. Det var den 10:e maj jag hittade de förra, och jag gissade ju på att de var 2 dagar. Nu är det den 8:e juni och en kanin är på smällen i ca 30 dagar. Så det kåta jäkla hanen måste ha satt på henne när hon varit alldeles ny förlöst. Stackars flicka. Ja han flyttade ut för 2 veckor sen så det är ingen risk att det händer om 30 dagar igen, såvida det inte är jungfru födsel.

Mitt dilemma nu är att de "gamla" ungarna är 4 veckor, och jag tycker att det är för tidigt att ta dem ifrån sin mamma. Men å andra sidan är det ju jätte synd om mamma kanin som har 3 st 4-veckors barn och 6 st nyfödda som vill patta på henne, det kommer inte hon fixa. Vågar jag låta pappa kanin passa dem, de äter mat själva, de tycker nog bara det är gott med patte.

Jag får väl fundera över natten, har satt in en gammal katt bur utan grind som jag har fyllt med halm. Det tyckte dom var skoj.

Så nu har jag snart 9 kaniner till salu =)

//Emma

2 kommentarer:

  1. Nämen oj... man brukar säga... hmmm som kaniner haha... Ett ordspråk jag nu förstår haha. Men var ska du göra av alla??

    SvaraRadera
  2. Tänkte ta med dem till Ljushem =)

    SvaraRadera