onsdag 10 juni 2009

Dog catcher

Första gången jag fångade en hund var när jag var mittemellan, det kom en tax hem till oss. Hon hade sprungit över stora vägen (farligt) för att titta på kaninerna tror jag. Hon hette Tösen o var inte så bitsk. Hon var hemma hos oss lite då o då och vad jag kommer ihåg gick vi hem med henne... En kväll bankar det på dörren, det är ett äldre par som undrar om vi har en hund? Det har vi ju inte men vi följer med ut, de berättar att när de kommit körande hade de sett något hasa sig över vägen så de stannade för att titta efter. Snälla människor - mindre snälla som körde på hunden o bara åkte därifrån. I vilken fall som var det ju lilla Tösen som låg där med bakdelen krossad, det var inte alls roligt att gå hem till Roffe den gången o be han följa med...

Nästa gång det kom en hund hem till oss var dom två.. Den ena kommer jag inte ihåg vad hon var för nåt och hon höll sig mest undan. Den andra var en schäfer/dobberman och det vet jag för att kom att bli känd inom en mils avstånd. Den här hunden var inte ett dugg gullig eller trevlig o vi fick aldrig tag i henne, hon bara sprang runt o försökte äta kaniner. Men jag fick nog. Jag jagade hunden med nån smal pinne jag fick tag i och lyckades rappa till henne ordentligt i rumpan. Vi såg henne inte mer hemma hos oss.

Jag tror att jag var 14år när det kom hem en stor schäfer hane hem till oss, vad han ville vet jag inte riktigt, han verkade inte va intresserad av ninerna. Snäll kille tyckte jag. Fick ju kolla var han hörde hemma, hade en misstanke om att det oxå var Roffes hund.
Jag plockar fram mitt ultra lätta rosa kanin-hopp-koppel och sätter fast i hunden. Sen går vi, jag hoppas att han själv ska visa var han bor. Vi går förbi Roffes, nä där ville han inte gå in, fortsätter o då svänger han mot Thomas hus. Vi går dit men det är ingen hemma. Så jag vänder o tänker leta vidare, då kommer bilen hem o de undrar såklart var jag har hittat honom? Dom blir inte glada över att han sprungit över vägen men jag fick 75kr o det var mycket för mig.

Sen blev jag stor o jobbade på Mjela, hittade en Rottis hane som stod o tryckte på baksidan. Har fortfarande inte begrepp att bli rädd. Han hade svansen mellan benen o gick motvilligt fram till mig. Jag är ju rädd att han ska bli påkörd så jag hivar in honom i bilen o tänker leta ägare när jag slutat. Det gör jag, hittar en kille som är helt tafatt o inte ens fattar att öppna bakluckan på bilen, tack sa han inte heller. Nästa dag står det en blomma på mjela som är till mig, hunden hette Nemo.

För ca 2 år sen var vi på kines resturang, när vi kör in i degeberga ser jag en Rottis på vägen o då måste jag ju stanna.. Kollar runt, ser ingen som verkar va av med en hund hivar in denna oxå i bilen. Letar ägare ett tag o sen kör vi hem o ringer polisen. Polisen är kass, frågar om beskrivning o det enda jag kan säga är ju att det är en tik som ser ut att vara ett år ungefär. Jag säger att jag inte kan ha hunden hos mig för jag har hundar och killen vi är hemma hos har oxå hund. De lovar ta kontakt o hämta hunden. Det gör dom inte. Stackaren får sova i bilen =( Nästa dag ringer vi polisen igen o då har det kommit in en anmälan. Gubben som äger hunden är idiot/peddogris så om jag ser hunden ute igen tar jag den! Det roliga är att hunden skulle fylla 1år om 2 dagar, bra gissat va?!

Senaste incidenten var igår.. Andreas ringde o frågade om min mamma var hemma. Jag undrar varför? Chefens hund hade rymt och de var i samma by som mamma bor. Varnings klockorna ringer direkt, kaninerna! Jag är ju på jobbet o kan inte göra så mycket, o mamsen jobbar oxå.. Varnar lite folk som jag känner så dom inte kör på honom eller nåt. Fast det är ju ganska otroligt om han skulle springa till andra sidan byn när han har skogen bredvid med en massa rådjur i.
När jag slutar jobba har de fortfarande inte hittat honom, så jag tänker att jag har mina ställen som hundar brukar vilja rymma till, men först måste jag kolla så att kaninerna är ok. Går o kollar, väldigt lugna, inget skumt så jag vänder mig om för att gå tillbaka till bilen, o vem kommer inte där? Hilton! Så jag kopplade honom o ville liksom se var han hade varit så jag följde med, då gick han upp o satte sig på trappan. Han hade ätit massa kattmat o en halv pizza så han orkade väl inte röra sig mer.

Slutet gott, allting gott.

Orkade ni läsa hela?

Kommentera då =))

2 kommentarer:

  1. Absolut orkade jag det. Som vanligt mycket spännande läsning. Du är en klippa på att skriva. Mera :-)

    SvaraRadera
  2. Vilken onödig fråga! Klart vi orkar läsa färdigt! Du kanske skulle byta yrke. Dom verkar dra sig till dig som flugor.

    SvaraRadera