måndag 24 augusti 2009

Min döda hund.


Jag tror min hund är död. Ja Nova då. Stoppade in henne i buren på skolan och hon la sig ner, sen i bilen såg jag inte röken av henne och jag hörde inte ett pip heller. Väl hemma behövdes det inte ens hållas i kopplet, hunden traskar snällt in genom grinden och upp på trappan och sätter sig där. Raka vägen masar hon sig upp i soffan och hon har inte flyttat sig än. Varför????

Premiär dag för hundkursen! Shit vilken omgång! Så här var det..

Vi anländer. Nova ska stanna i kofferten för det kommer små valpar som ska gå förbi. Stryp koppel såklart annars omöjlig att hålla. Nova skakar som ett asplöv, av att hon kämpar för att stanna alltså. Klirr, fix. Ut med brackan och börjar gå, helt förvånad att jag inte hänger som en vante bakefter, hon går ganska snällt hos mig.

Träffar på Daniel och Lotta och några hundar som står och väntar. Fortfarande lugnt. Sen kommer en Schappe valp och vill hälsa, Nova överlycklig!!
Tar ut henne på träningsplanen där några hundar redan börjat snusa runt. Bestämmer mig för att sluta skämmas och sätta på henne ett riktigt halsband. Funkar riktigt bra. Sitter i en grupp med hundar och Nova ligger hos mig. Tills det kommer en som skäller mycket, då blir Nova lite stirr, men lugnar sig efter en liten stund.
Börjar jobba. Nova går visst fot?
Nova ska slicka sig på nosen och Emma är värdelös på timingen, hur ska detta gå? Nova ska sätta tassen på en musmatta, vilket hon fattar direkt. Nova ska sitta på eget initiativ. Quick fix.
Lära hunden att vifta på svansen? Tja, det gick men kallas det att vifta när den mest åker upp och ner? <3

Inget ryckande och slitande, massa skällande och vara allmänt störig. Har min hund blivit vuxen?? Ja, hon har verkligen jobbat som en gud idag, har inte varit någon hejd på det. Snälla var sån här alltid!

Och dessa människor. Tack du som drog mig till denna hundskola där varje människa är så fantastiskt vänlig, kunnig och alldeles underbar! Och ta åt er!!!

Jag längtar till nästa måndag...

1 kommentar:

  1. Åhhh här blev jag ju rörd... Tack du för att du orkar ta dig ända hit för att träna. Finns ju hundskolor på närmare håll väl... Trivs med att ha dig här... Du och Nova skänker glädje till gruppen. Psss... Lotta är lite avundsjuk för att du är i min grupp *fniss*.

    SvaraRadera