söndag 10 maj 2009

Del 2.

Så det var ju att åka hem igen med världens sötaste Nalle, blev bara mer o mer sugen ju mer jag gullade med honom. Så Lila tidningen åkte fram igen, billig skulle den va o en riktig hund hade jag ju bestämt mig för, inte nån liten skit hund..

Så jag hittar en tik 3,5 månad gammal blandras mellan Rottweiler-Schäfer-Labrador 1000:-. Så vi åker dit dagen efter (snabba ryck) o ser en jätte söt liten valp som ser ut som en schäfer med hängande öron o vita tassar. Hon hade inte blivit såld för när det kom valpköpare gick hon o gömde sig. Jag visste ingenting om hundar då..

Så jag tar hemma lilla Bus som hon hette, sätter på ett halsband för jag vågade inte ha henne lös första kvällen, som dessutom var 11 på kvällen. Hunden skriker o försöker backa ut ur kopplet så hon fick va lös ändå. Vi hade en jobbig natt för det var tydligen en valp helt utan självförtroende jag hade köpt..
När jag vaknar på morgonen har jag en hund som sitter i en hörna o skakar o vägrar komma fram. Ok, du får lite tid, jag skulle till affären o städa så jag tänkte att jag kan ta det lugnt med henne när jag kommer tillbaka o inte känna stress.
När jag kommer hem igen har hon vågat sig fram o jag sätter mig på golvet hos henne o klappar henne. Bus skriker o ligger o kissar på sig. Där skulle jag ringt till dom jag köpte henne av o sagt att jag inte ville ha henne, men så kände jag ju inte då..

Det följde en tid med en väldigt osäker hund som kissade på sig i tid och otid, jag hade aldrig höjt handen mot henne men ändå kissade hon på sig så fort någon höjde handen, tex för att klappa henne på huvudet. Ryktet gick om att jag slog min hund eftersom hon blev så rädd varje gång nån skulle klappa henne. Jobbigt.

Som sagt kunde jag ju inget om hundar förutom att man skulle ut o gå mycket.. Så vi gick o vi gick o vi gick, men hon blev aldrig trött, konstigt. Drog gjorde hon o jag fick alla möjliga tips om att jag skulle köpa ett riktigt stryp o rycka så halsen nästan gick av eller så kunde jag köpa ett stackel.
Jag hade gärna gått nån kurs egentligen, det var ju bara det att jag hade inget körkort o närmaste var Tollarp, 2 mil härifrån.

Sen började det riktigt jobbiga, hon blev schäfer lömsk. Första gången jag märkte det var i trappuppgången, lägenheten ovanför skulle renoveras o en dag möter jag målaren i trappen, precis när vi har mötts vänder sig Bus om o tar honom i röven! Jag blev chockad o sprang därifrån jätte arg på Bus, förstod inte alls varför hon gjorde så.
Bus hade något från alla raserna i sig, grov som en rottweiler, glupsk som en labbe o lömsk som en schäfer.


Jag ska inte bara gnälla, hade faktiskt mycket roligt med henne oxå, det här osäkra gjorde oxå henne väldigt lydig, hon ville absolut vara mig till lags och det var aldrig några problem med andra hundar.
Så det går ett halvår, Nalle träffar vi ganska ofta. Hans ägare har en väldigt rolig sommar med fylle o camping, Nalle har ett tråkigt liv. Jag har nyckel till huset o hämtar Nalle ofta för våra långa promenader i skogen. Lägger in att ett tag bodde Nalle i bilen när husse jobbade men det var slut med det när Nalle ätit upp inredningen i en jätte fin BMW, sen var det rätt jobbigt att hundar skulle gå ut o sånt så om ägaren stod i dörren o håll kopplet kunde Nalle kissa o bajsa där sen drogs han in igen. Jätte kul när denna hund kom lös..
Så ja, ett halvår, då ringer telefonen kl 10 på kvällen, det är Nalles ägare.
-Vill du ha Nalle?
-Nja, jag vet inte..
-Annars avlivar jag honom
-Jag hämtar honom imorgon.
Helt plötsligt har jag två hundar, men vet fortfarande inget.
Shit, jag är bara uppe i hund nummer två..

2 kommentarer:

  1. Jobbig historia men ja, jag vill höra mer!

    SvaraRadera
  2. Bara fortsätt! Väntar med spänning:D Kram

    SvaraRadera