tisdag 12 maj 2009

Idag har jag inte dåligt samvete för att mina hundar gör för lite, o hur bra känns inte det här!?
Kom hem från jobbet vid halv 3, släppte ut hundarna o skulle mata kaninerna. Dogsen gjorde inte så mycket så jag tyckte att Nova kunde få dra sitt bil däck lite idag o bygga lite muskler. In o hämta selen, passa på att ta tränings-godis-väskan med mig. Sele på, hämta däcket, sätta fast hakarna, hmm där är bara en .. Var är den andra? Letar febrilt, Nova sitter snällt o väntar, konstigt. Letar o börjar bli rätt irriterad, ahh där låg den ju! Sätter dit den o blir lite glad i mig själv o utbrister, Såå! Vad gör hunden? Jo, drar. Så där hade stackaren suttit o väntat på att hon skulle få börja jobba, o jag berömde inte ens. Kass.
Var väl ganska beredd på att det skulle gå illa som vanligt när en har sele och två är lösa, då ska det lekas serru, men nej, de två andra barnen lullar mest rundor..

Kommer på, fan, läxa tills torsdag o jag har inte tränat. Hur var det nu? Gå runt benet o lära in kommando, var det så? Så lilla Emma tänker till o undrar vad som händer utan handtarget, gillar ju att köra med kroppsspråket, så jag slänger fram benet o säger benet, Nova går genom framifrån o stannar vid vänster. Ha! Hur gick det till? Lyckoträff tänker jag o provar igen, benet, jodå samma sak. Herregud hur vet hon det? Så jag tänkte om jag gör det med andra benet då? Funkar det fortfarande? Jodå minsann, fick bara hjälpa henne lite med att hon skulle fortsätta höger istället. Så nu kommer nästa tanke, om jag inte ger klick förrän hon har tagit båda då? Så att det blir en åtta av det, äh vi testar, benet. Funkar, ut till vänster o jag slänger fram höger ben o jo fan hon fixar det!
Arbets villig till tusen tänker jag att vi passar på att stanna kvar när vi ändå har farten uppe, så jag lägger henne ett par gånger o hoppar o studsar, kollar molnen o maskrosorna, Nova stannar, härligt! Undrar om hon stannar på riktigt nu, utmanar ödet o lägger henne, springer runt huset o precis när jag kommer runt ser jag att hon lyfter o springer efter. Varför ska det utmanas?! Så jag tänker att nu ignorerar jag henne o gör om alltihopa, fast mindre krav, det sket sig för det kommer en liten Nova o kör en "mellan" på mig när jag går, där smälter jag..

Tycker att hon jobbat så bra att hon ska få göra något roligt, bestämmer med Karolin att vi ska ha en liten "playdate" i skogen. Nova fick däcket med sig som hon fick släpa på på vägen i skogen.
Det hände något intressant när vi var där, som bekant blir Nova tokig när andra hundar morrar eller skäller på henne, det handlar om millisekunder innan hon blir arg, Moster var med oss i skogen och hon hade sin hund med sig. Denna hund håller sig mest undan för att hon tycker inte om att bli nersprungen. Hon kände väl på sig att Nova är en sån där bulldozer, så när Nova erbjöd lek morrade Tindra, som hon heter, på henne. Nova blev alldelas stel, låtsades som det regnade o vågade inte gå undan förrän Tindra gick därifrån. Tror nog att Nikita o Novas slagsmål fört något gott med sig. Playdaten blev lyckad för Nova o Tage iallafall.

Ikväll kom ett ut-o-gå erbjudande, så nu är det Trojas tur, det blev en låång runda längs banvallen i byn. Hon fick motion, annars känns det mycket som kattskit. Om man går på en hyfsat smal stig o möter folk är det inte alla som uppskattar hundar som ska hälsa o slicka o då får man ju hålla in hunden lite när man möter någon, vad sänder jag då ut för signaler? Jo skit dåliga signaler. Troja går snällt med slakt koppel som är ca 2 meter? Men om jag möter nån vill hon ju såklart kolla läget, det vill inte jag o kanske inte de jag möter. Så det första 2 jag möter går bra, massa beröm när hon är vid vänster o inte bryr sig, men tredje personen vi möter, då har jag berättat att 2 gånger något ska hända och jag blir extra rolig när vi möts, nåt är fel o raggen åker upp. Osäker är hon ju sen innan. Det känns inte alls bra o sen möter vi två barn som Troja träffat innan så då bryr jag mig inte om att hålla in henne, hon får hälsa o då är allt frid o fröjd igen.

instruktörskan? Tycker du att jag ska hålla henne kort hela tiden, hon har iofs tråkigt hela rundan men jag gör inget annorlunda. Vet att du kommer att komma med ett super tips till mig =)

Nikita är lycklig bara hon får ligga i sin låda. Fast lycklig är hon inte längre när Nova går runt o öppnar flikarna, sen stänger hon igen. Öppna, stäng, öppna o stäng. Aktivering på hög nivå?


//HappyEmma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar