måndag 18 maj 2009

Träning.

Idag har jag gjort något som jag knappt gjort alls innan. Inkallningar.
Tycker att det är svårt att göra det själv, mycket bättre om nån står bredvid och säger hur jag ska göra.. Eller att göra det med någon. Konstigt att hon inte kommer va..

Men idag kände jag att nu är det dags! Så jag satte Nova på sitt kvar slängde lite godis på marken framför henne o ropade hiiit, japp hon kom. Duktig vovve klapp o kel och ett varsågod! Tyckte att det var ganska strongt att gå genom allt detta godis, så jag provade en gång till med ännu mera godis o längre avstånd. Funkar nu oxå. Skulle visa sambon hur duktig hon är, gör samma procedur, o Nova äter upp godiset först.

Det är alltid när jag ska visa någon, eller jag har nån med mig som jag vill visa. Jag känner själv att jag blir annorlunda, kan bara inte sätta fingret på hur jag blir.
Som på kursen, allt går jätte bra ända tills jag ska visa någon så bra det går. Särskilt kusin, det har alltid varit lite tävling om vems hund som kan mest, uppför sig bäst.

Jag vet att jag måste skärpa mig o sluta tro att nån ska tycka ditt&datt, men det är inte så lätt måste jag säga. Ser ni att jag ser konstig ut så kom o sparka till mig!

Vi har jobbat mera på att gå runt benen o sånt, det sitter ganska bra, jag behöver inte längre "slänga" ut benen, nu räcker det att jag står med dem isär o visar med kroppen vilket håll hon ska gå ut.

Jag har försökt att få Troja att stänga lådorna som Nova gör men det är inte lätt. För det första är Troja en mes som tror att lådan ska bita henne om hon trycker tillräckligt hårt, så det blir en 10 klick innan lådan är stängd. För det andra är det sällan vi kommer till att lådan stängs för Nova tycker att Troja är trög som inte fattar, tränger sig förbi o stänger lådan o går igen. Jag tycker att Nova är ganska duktig på att stanna men inte när jag ska jobba med Troja.

Jajaja, massa dravel, jag är iallafall väldigt tacksam att jag har fått lära mig jobba med avstånds belöning, tycker att det funkar jätte bra för mig och min Nova, tror det var det jag vill komma till idag..

Och förstås att jag ska åka och hälsa på Bulldog uppfödare imorgon i Bjärsjölagård.

Go´natt kära vänner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar