tisdag 15 september 2009

Aktivering.

Hjärn aktivitet. Ny inlärning. Pratar jag hund nu?
Nej faktiskt inte. Eller ja. Jag är trött i huvudet idag, har hållit på med nya kassan hela förmiddagen. Killen som sålt kassan har stått hos mig i 2 timmar och försökt lära mig programmet. Inte lätt ska jag säga. Det är så mycket som ska tryckas hit och dit, F2 och F10, kan inte hålla reda på i vilken ordning.
Så där har vi ny inlärning. Dock ej operant. Kommer jag komma ihåg imorgon? Hade jag provat mig fram, haft tid till det, hade jag kunnat detta inom en snar framtid. Men nu vet jag inte..

Så om vi pratar hund då. Hunden får lära sig en massa nya saker på en dag. Säkert trött nu. Om vi visar allt hunden ska göra har det säkert glömt imorgon. Precis som jag. Men om hunden får klura ut det själv då? Säkert ännu tröttare men kommer att komma ihåg vad den gjorde.
Operant inlärning, me like =)

Har varit på mitt nya uppdrag ikväll. Har träffat en massa hundar med hussar och mattar. Det är så roligt att se att vissa jobbar så himla bra med sina hundar. Att det finns människor som tar sitt ansvar för hundägarskapet. För det är ett ansvar. Man ska lära sin nya vovve att fungera i dagens samhälle, som har vissa krav. Hunden får inte hoppa, bita andra hundar, jaga andras djur, äta barn och hur mycket som helst till.

Om alla människor med hund tagit sitt ansvar, hade vi kanske sluppit kamphunds debatten, att folk är hundrädda. För om alla hundar fått den optimala uppväxten, och blivit fostrade som vi själva skulle vilja blivit uppfostrade, hade vi inte haft lyckligare hundar då??

Over and out!

2 kommentarer:

  1. Jag tror som du. Kram

    SvaraRadera
  2. Kloka ord! Du är en klippa som jag snabbt kan bli beroende av. Passa dig!

    SvaraRadera